Dummy load (zelfbouwen)

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor jcva » 12 jun 2017, 14:53

Domme antwoorden bestaan ook, je geeft er net zelf 1 (omdat je maar half leest wat ik tikte)
Buiten de basiskennis die ik aanhaalde (en daar kun je inderdaad over discussieren) gaf ik in diezelfde regel aan dat het heel makkelijk te vinden is op internet. Google is je vriend.
Dat mis ik een beetje bij sommige mensen, als ze iets niet weten plempen ze ergens een vraag neer maar het antwoord hadden ze zelf kunnen vinden, vaak al binnen 10 seconde.

Zendamateur (of zeuramateur zoals jij het noemt) heeft daar niets mee te maken.
Wellicht krijg je daar (terecht) hetzelfde antwoord maar dan moet je jezelf eens afvragen waar dit aan ligt.

Terug naar de vraagsteller, ik denk dat hij inmiddels genoeg info heeft om zijn conclusies te trekken en een dummyload te kunnen maken. Mocht dit niet zo zijn dan zien we vanzelf weer een vraag verschijnen. En of je het verschil ziet tussen 48.75 ohm of 50 ohm?? Met de gemiddelde SWR meter zeker niet. Ga je exacter meten zal het wel (minimaal zichtbaar zijn)
Wel zal het aantal weerstanden uitmaken. Stel hij heeft weerstanden van 2W dan kan hij met die 8 weerstanden een dummy maken die 16W nominaal belastbaar is maken.
Met 20 weerstanden van 2W is dat al 40W.
En wat nog niet genoemd is, voor een dummy geen draadgewonden weerstanden gebruiken.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor HDR » 12 jun 2017, 16:01

Ik gebruik veel Google maar word er soms ook niet veel wijzer van.De dummy load die ik nu heb hoeft maar 5 watt te kunnen hebben deze die ik nu gemaakt heb kan 12 watt hebben.
Al geef mijn meter hiermee niet 1:1 aan..
HDR
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 feb 2017, 17:45
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor jcva » 12 jun 2017, 16:33

Wat geeft hij dan aan??
En dan de volgende vraag, hoe nauwkeurig is je meter??
Want we gaan er altijd allemaal van uit dat onze meter goed is maar voor alle meters (tenzij het om professionele meters gaat) is de aanduiding indicatief.

Als je met een ohm meter aan de dummy meet wat voor weerstand meet je dan? zit dat in de buurt van de 50 ohm??

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor HDR » 12 jun 2017, 18:15

Ik meet 51 ohm.
De SWR meter geeft 1:1.8 aan best veel ernaast zou dit af te regelen zijn in de meter zelf KPO HP 5000
HDR
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 feb 2017, 17:45
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor jcva » 12 jun 2017, 22:37

Gelijk overal aan draaien werkt ook niet want je weet nog niet waarom de meet wat je nu meet.
Probeer eens een andere meter, een andere kabel, een ander bakkie en kijk dan eens wat er gebeurt.
Probeer ook een andere multimeter, zo kun je stap voor stap verder komen.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 jun 2017, 22:44

Je multimeter kan een paar ohm afwijken. Dat hij 51 ohm aangeeft hoeft geen probleem te zijn.
Het kan ook zijn dat de weerstanden een paar ohm afwijken. Ook dat is geen probleem.
Je dummyload is bij benadering 50 ohm en dat is het belangrijkste.
Heb je de dummyload direct aangesloten op de SWR meter of met een tussenkabeltje?
Het zou kunnen dat de impendantie van je tussenkabeltje geen 50ohm is en dat beïnvloed de SWR.
Probeer eens een ander tussenkabeltje.

Als je een SWR meter hebt met maar één naald met een FWD/REF schakelaar kun je kijken of je SWR meter nog correct functioneert.
Sluit de SWR meter aan zoals je het gewend bent (gebruik je dummyload). Zet de naald in de FWD stand op SET.
Vervolgens niet meer aan de instelpotmeter komen. Wissel de transceiver en de dummyload van plek (de dummyload sluit je op de trx aansluiting aan,
de zender op de antenne aansluiting). Zet de schakelaar op REF. Blijf nog steeds van de instelpotmeter af.
Knijp de microfoon in. Staat de naald nu nog steeds op SET dan is er niks mis met je SWR meter.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor president- mckinley » 13 jun 2017, 08:04

ik vermoed dat hij met de ingebouwde SWR indicator meet van de Maas bak.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor HDR » 13 jun 2017, 15:24

HDR
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 feb 2017, 17:45
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor HDR » 13 jun 2017, 15:31

19-DT-170 schreef:Je multimeter kan een paar ohm afwijken. Dat hij 51 ohm aangeeft hoeft geen probleem te zijn.
Het kan ook zijn dat de weerstanden een paar ohm afwijken. Ook dat is geen probleem.
Je dummyload is bij benadering 50 ohm en dat is het belangrijkste.
Heb je de dummyload direct aangesloten op de SWR meter of met een tussenkabeltje?
Het zou kunnen dat de impendantie van je tussenkabeltje geen 50ohm is en dat beïnvloed de SWR.
Probeer eens een ander tussenkabeltje.

Als je een SWR meter hebt met maar één naald met een FWD/REF schakelaar kun je kijken of je SWR meter nog correct functioneert.
Sluit de SWR meter aan zoals je het gewend bent (gebruik je dummyload). Zet de naald in de FWD stand op SET.
Vervolgens niet meer aan de instelpotmeter komen. Wissel de transceiver en de dummyload van plek (de dummyload sluit je op de trx aansluiting aan,
de zender op de antenne aansluiting). Zet de schakelaar op REF. Blijf nog steeds van de instelpotmeter af.
Knijp de microfoon in. Staat de naald nu nog steeds op SET dan is er niks mis met je SWR meter.


Als ik dat doe slaat de meter helemaal naar rechts de hoek in?
HDR
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 feb 2017, 17:45
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 jun 2017, 09:32

Dan zal je SWR meter waarschijnlijk opnieuw afgeregeld moeten worden.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Dummy load (zelfbouwen)

Berichtdoor Robber57 » 17 jun 2017, 11:16

.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten