J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor marcovp » 18 nov 2013, 14:32

Iedereen heeft hem al staan :-( Ben benieuwd hoe die het bij mij gaat doen.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Dolphin » 18 nov 2013, 14:43

je bent niet de enig die er op zit te wachten ....
19CQ35 - mobiel
Avatar gebruiker
Dolphin
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 14 sep 2007, 22:07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor 19OK061 » 18 nov 2013, 14:53

je zou zeggen als het werkelijk zo goed is dan roepen ze het van de daken????
Yaesu FT1000mp MarkV (200W) + MD100
yaesu ft100 + FL2277B
Yaesu Ft990 + sp6 + MD 1 + FL2100B
TYT TH-9800 Quadband
Mantova turbo 8
inverted V 45M
End Fed 6M - 80M
4 elem. Yagi vert./hor.
Windom 41.5 meter lang
diamond x30
3 x antenne mast





http://dx27.net/news.php
19OK061
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 apr 2013, 11:49

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor marcovp » 18 nov 2013, 15:10

Gezien de wachttijd moet ie wel goed zijn. Er worden er zat verkocht zo te zien.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Henry hpsd » 30 dec 2013, 16:59

Hallo,

Even een nieuwe lokatie bouwbeschrijving :

http://cb-antennas.com/wp-content/uploa ... rsie-2.pdf

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Peter-dx » 30 dec 2013, 17:05

Ziet er goed uit, goede beschrijving echter hoorde ik dat al enkele cb-ers deze antenne in hun bezit hebben ..echter nog niet gehoord wat hun bevindingen zijn.

Heb jij al wat terug gehoord ?
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor marcovp » 30 dec 2013, 17:18

Ik heb hem inmiddels staan. Erg mooi gemaakt en een fluitje van een cent om in elkaar te zetten. Helaas nog niet veel kunnen gebruiken omdat ik twee led lampjes heb die een S-9 storing veroorzaken. Als ik die uitzet moet ik een olielamp aanzetten en daar heb ik niet altijd zin in. Eerste bevindingen bij luisteren zijn wel erg goed, zeker gezien de slechte opstelling die ik heb met het voedingspunt op ongeveer anderhalve meter van de grond.

Oh en dikke credits voor de verpakking. Niks geen kartonnetje om de antenne maar een mooi op maat gemaakt houten frame!
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Dolphin » 30 dec 2013, 17:20

heb hem ook op de mast staan, netjes verpakt en goed in elkaar te zetten. 1:1.1 over heel de 11m band.

Luistert een stuk rustiger dan mijn antron 99, heb er zojuist Canada mee gewerkt zonder problemen.
19CQ35 - mobiel
Avatar gebruiker
Dolphin
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 14 sep 2007, 22:07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Remco Rozenburg » 30 dec 2013, 17:31

Ik heb die van mij afgelopen week in ontvangst mogen nemen, gisterochtend heb ik hem in elkaar gezet. De antenne wordt helemaal compleet als bouwpakket geleverd, zeer netjes verpakt, mooi materiaal en netjes afgewerkt. Hulde voor het vakwerk dat hier in is gaan zitten!!! Op de Facebook-groep had ik gister al een berichtje geplaatst met wat foto's, zal dat hier ook doen:

Afbeelding
Prima verpakt!

Afbeelding
Laat het uitpakfestijn maar beginnen, helemaal compleet :)

Afbeelding

Afbeelding
Starten met in elkaar zetten!

Afbeelding
Mooi spul

Afbeelding
Even snel op een stok gezet in de achtertuin, wat een gevaarte. Op de achtergrond is m'n Antron 99 te zien die aan de voorkant van de woning staat

Na het assembleren ben ik gelijk gaan testen, even schuiven en meten om de SWR op het door mij gewenste gebied plat te krijgen (hoog in CB + nog een stukje 10m), de rest tunen we wel plat. Het was al duidelijk dat deze antenne groot en zwaar zou worden, zwaarder dan welke antenne ik tot nu toe heb gehad. De mast die aan de voorkant van mijn woning zit is hier niet op berekend (11m militaire klikmast).

Omdat ik met de antenne in de achtertuin tussen de huizen en erg laag zit kon ik daar niet mee testen, ik heb besloten om de Antron uit de mast te halen en de J-Pole op het derde (dikke) deel van de mast te zetten, daar had ik wel vertrouwen in. Na een flinke krachttoer stond het geheel weer in elkaar op de mast:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En zo staat hij dan op de mast

De antenne komt in deze situatie boven het dak uit, maar niet zover als de Antron, die stond nog ruim 3m hoger. Ik heb de antenne nog steeds niet goed kunnen testen, gistermiddag en vandaag zijn we continu weggeweest en op dit moment waait het te hard waardoor ik de mast niet omhoog durf te zetten. Gisteravond/vannacht heb ik de J-Pole gebruikt voor wat gesprekken in de lokale omgeving (+/-25km), het verste station leek iets verder boven de ruis uit te komen, verder merkte ik nog geen verbetering of verslechtering, zoals gezegd stond de A99 ruim 3m hoger dus ik kan het ook nog niet goed met elkaar vergelijken. De antenne is wel rustiger qua ontvangst. Updates volgen ongetwijfeld, we gaan eerst eens kijken naar een goede oplossing voor de mast.
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Peter-dx » 30 dec 2013, 17:46

Kijk dat ziet er goed uit en zeker leuk voor Henry te zien dat zijn antennes goed terecht zijn gekomen ;-) Echter zoals Henry altijd zegt bestaan wonder antennes niet, maar het ziet er
prima uit. Hoop graag eens wat meer resultaten te horen. Dit is juist een antenne die op lage hoogte prima resultaten boekt.
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Peter-dx » 30 dec 2013, 17:50

Hoe groot is de bandbreedte van deze antenne ?
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor panda58 » 30 dec 2013, 19:02

Henry,ik vind het ook een mooie antenne.
De antenne zal wel goed werken daar twijfel ik niet aan.
Niet dat ik er zoveel verstand van heb maar jij zoekt en test het wel goed uit voor je wat op de markt zet.

Toch heb ik 2 opmerkingen ,cq verbetering voorwat het voedings punt betreft. :idea:
Punt 1: waarom gebruik je daar ook geen "uitlaatklemmen"voor i.p.v. de 4 lange boutjes met de 2 aluminium plaatjes?
Punt 2: Waarom geen kunstof kastje met 2 wartels waar je de 2 buisjes in klemt.
En dan onderin het kastje een pl 259 chasis deel plaatsen waar je je coax pl plug aan kunt schroeven.
Je kunt dan binnen in het kastje de aansluiting met coax maken, van het chasis deel naar de buisjes.
Je hebt dan alle aansluitingen mooi droog in een kastje zitten.
Wel een kastje van voeldoende grootte nemen en iets wat jaren mee gaat.
Zelf zat ik te denken van die kastjes wat ook bij de end fed antennes zit , maar dan iets groter.

Tuurlijk het vulkaniserende tape moet ook waterdicht zijn natuurlijk .
Maar ik zelf zou het zo maken , cq veranderen.
Tuurlijk hier zit ook weer een prijskaarje aan maar ach wel willen toch alles perfekt hebben. :lol:

Reakties welkom,ook al is het negatief. :)

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Henry hpsd » 30 dec 2013, 21:36

Hallo Jan,

Altijd goed !! ik stel het erg op prijs ! tnx :-)

Punt 1...
Het kan wel met uitlaat klemmen. Echter de meest gangbare.die roesten toch vrij snel.
Dan moet je dus al in RVS gaan werken, en die kan ik niet vinden waarbij de poten lang zijn (korte wel)
Wel weer om denken welke RVS variant je gaat gebruiken.
Mensen zijn tegenwoordig enorm happig op verschillende metalen en dan snel roepen “oeh...corrosie!"
En ik krijg het idee dat het vaak mensen zijn die "iets" hebben gelezen verder niet.

Kijk als je kijkt naar een van de langst lopende antenne fabrikanten ter wereld (hygain) die doet al jaren zo...en nooit geen klachten.
Maar goed...wellicht een betere oplossing is met aluminium stauff beugels, wel enorm prijzig ...maar mooi afgewerkt.
Dan is tenminste alles van aluminium. Maar in principe wil ik hier ook iets anders mee gaan doen, geen U beugels iets met aluminium

(foto erbij van de basis van de big mac dan snap je wat ik bedoel)
Afbeelding


Punt 2.
Tja, die kunstof kastjes...die zie ik vrij veel, en zelf heb ik die dingen ook best veel toegepast.
Maar goed...als er dan eens iets met een antenne "fout" was...dan was het vaak ergens "in" dat kastje.
Voor mij "voelt" het niet zo goed, o jee..dat klinkt wel heel zwak he ?...ik krijg dat gevoel hierom:

Kijk op HF (27Mhz) zal het allemaal wel wat meevallen, je kunt immers redelijk "grof" materiaal gaan gebruiken.
Maar als je dat soort kastjes gaat toepassen op VHF/UHF dan zie je gewoon dat dat kastje invloed heeft op de lengte van de straler en stralingspatroon. Dat is al een nadeel.
En dan ben ik zo'n "....." die zegt: nou, als het daar invloed heeft, heeft het ook invloed op 27 MHz hoe klein dan ook.
Daarnaast heb je een overgang van ....plug Man naar plug vrouw....van chassis deel naar "wand" kastje....van wand kastje naar "element".
Al die "overgangen" zijn in mijn ogen allemaal punten van verlies en potentiele punten waar het "fout" kan gaan.

En verder zie je regelmatig dat er een soort van "microklimaat" is ontstaan in dat kastje, met alle nadelen van dien.
Dus, dan moet je hem eigenlijk al dicht gieten met hars....dat kan natuurlijk wel, en het zal ook prima werken....maar toch knaagt het bij me..

Ondanks dat ik altijd een RF choke bij de antennes lever, is het advies om de RF choke te maken uit de al aanwezige coax.
Dan heb je maar 1 overgang van coax naar element.

Minder "overgangen"...minder verlies....minder mogelijkheden waar "iets" fout kan gaan.

Je zou de aansluiting ook zo kunnen laten, en daar een kastje "omheen" zetten.
Maar tja, das niet echt "nuttig" denk ik ..
We hebben de oplossing : ipv PL pluggen gewoon over naar 7/16 e.d. dan kunnen we gewoon met bouten en moeren gaan werken :-)

Hmm…bedenk me net:
Even terug naar die U beugel. Kijk, gewicht zit er niet aan. Ik kan natuurlijk ook het aluminium plaatje groter maken en in de vorm van de buis persen. Nou, is nog iets om even over te denken.

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor 19OK061 » 30 dec 2013, 21:53

Remco Rozenburg schreef:Ik heb die van mij afgelopen week in ontvangst mogen nemen, gisterochtend heb ik hem in elkaar gezet. De antenne wordt helemaal compleet als bouwpakket geleverd, zeer netjes verpakt, mooi materiaal en netjes afgewerkt. Hulde voor het vakwerk dat hier in is gaan zitten!!! Op de Facebook-groep had ik gister al een berichtje geplaatst met wat foto's, zal dat hier ook doen:

Afbeelding
Prima verpakt!

Afbeelding
Laat het uitpakfestijn maar beginnen, helemaal compleet :)

Afbeelding

Afbeelding
Starten met in elkaar zetten!

Afbeelding
Mooi spul

Afbeelding
Even snel op een stok gezet in de achtertuin, wat een gevaarte. Op de achtergrond is m'n Antron 99 te zien die aan de voorkant van de woning staat

Na het assembleren ben ik gelijk gaan testen, even schuiven en meten om de SWR op het door mij gewenste gebied plat te krijgen (hoog in CB + nog een stukje 10m), de rest tunen we wel plat. Het was al duidelijk dat deze antenne groot en zwaar zou worden, zwaarder dan welke antenne ik tot nu toe heb gehad. De mast die aan de voorkant van mijn woning zit is hier niet op berekend (11m militaire klikmast).

Omdat ik met de antenne in de achtertuin tussen de huizen en erg laag zit kon ik daar niet mee testen, ik heb besloten om de Antron uit de mast te halen en de J-Pole op het derde (dikke) deel van de mast te zetten, daar had ik wel vertrouwen in. Na een flinke krachttoer stond het geheel weer in elkaar op de mast:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En zo staat hij dan op de mast

De antenne komt in deze situatie boven het dak uit, maar niet zover als de Antron, die stond nog ruim 3m hoger. Ik heb de antenne nog steeds niet goed kunnen testen, gistermiddag en vandaag zijn we continu weggeweest en op dit moment waait het te hard waardoor ik de mast niet omhoog durf te zetten. Gisteravond/vannacht heb ik de J-Pole gebruikt voor wat gesprekken in de lokale omgeving (+/-25km), het verste station leek iets verder boven de ruis uit te komen, verder merkte ik nog geen verbetering of verslechtering, zoals gezegd stond de A99 ruim 3m hoger dus ik kan het ook nog niet goed met elkaar vergelijken. De antenne is wel rustiger qua ontvangst. Updates volgen ongetwijfeld, we gaan eerst eens kijken naar een goede oplossing voor de mast.


waarom kan men nou nooit eens een antenne plaatsen zodat de mast vlak is met de bovenkant van de dwars plaat, wat een lelijk gezicht is dit, sorry dat ik het zeg
Yaesu FT1000mp MarkV (200W) + MD100
yaesu ft100 + FL2277B
Yaesu Ft990 + sp6 + MD 1 + FL2100B
TYT TH-9800 Quadband
Mantova turbo 8
inverted V 45M
End Fed 6M - 80M
4 elem. Yagi vert./hor.
Windom 41.5 meter lang
diamond x30
3 x antenne mast





http://dx27.net/news.php
19OK061
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 03 apr 2013, 11:49

Re: J - POLE BOUWBESCHRIJVING

Berichtdoor Henry hpsd » 30 dec 2013, 22:03

Ja ik ben het helemaal met je eens.

Hoe haalt dat huis het in zijn hoofd om zich niet aan te passen !

Grt H :-)
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten