Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Voor al je vragen over 27mc vossenjacht.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Remco Rozenburg, erik_ark

Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor nielstriple » 14 feb 2011, 20:16

Ik wil een keer gaan vossen met mijn scooter, een Kymco Dink 50. Hiervoor ga ik een sigarettenaansteker (met zekering) inbouwen in de scooter en een beugel voor mijn Jackson 1 komt op het stuur, dit zit dus wel snor. Echter weet ik niet wat ik met mijn antenne aanmoet.

1 Een antenne moet op een metalen oppervlak van minimaal 1M² en dat heeft de scooter niet. Is dit oppervlak ook relevant voor ontvangen? Of vooral bij zenden?

2 Achterop de scooter zit een klein metalen dragertje (dit volgens mij in verbinding staat met het frame), ik kan hier een plaatje op maken voor een antenne maar hoe zit het dan met het daadwerkelijke uitpeilen? Bij auto's is achterop de beste plek om uit te peilen, maar een scooter (gezien ik dan voor de antenne zit met mijn lichaam)?

3 Een no-ground antenne is optioneel natuurlijk, een mooie kleine firestick zou zelfs niet misstaan op zo'n grote scooter. Maar is een no-ground geschikt om te vossen?

Wie kan me uit de brand helpen?
nielstriple
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor Remco Rozenburg » 14 feb 2011, 20:39

Ik zou eerst eens kijken hoeveel storing je hebt op de bak, als je deze op de scooter hebt aangesloten, ontsteking van die dingen ratelden vroeger overal doorheen :)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor nielstriple » 15 feb 2011, 11:25

En dat kan ik het beste testen door alles aan te sluiten, kom ik weer uit op mijn vragen ;)
nielstriple
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor Laurens » 15 feb 2011, 11:39

Ik heb geen ervaring met vossejachten, maar een richteffect van je antenne lijkt me zeer gewenst. Aan een verticale antenne heb je dan niks.

Ik zou een kleine magnetische loop maken. 10 minuutjes werk. Daarvoor heb je geen massa nodig en het richteffect is zeer sterk.
Verder kan je inderdaad veel last van storing hebben... Dat zul je uit moeten proberen. Rijkelijk gebruik maken van ferrietringen en 100nF Ctjes als je de storing wil verminderen. Let ook op het in goede staat zijn van de bougiekabel. Er zijn speciale radio-ontstoorde kabels.
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor Remco Rozenburg » 15 feb 2011, 14:20

Of je last hebt van die storing hoor je ook wel zonder antenne of met alleen een kabeltje erin ;)
Een loop is een goed idee van Laurens, ik durf echt niet te zeggen hoe het richteffect van een mobielsprietje met weinig/geen massa is...leuk experiment!
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor nielstriple » 15 feb 2011, 16:01

Hrmz... een magnetische loop antenne dus... hoe kan ik dat implementeren op een scooter? Op m'n stuur? Lijkt me nogal lastig... Om nog maar te zwijgen over mijn ietwat te beperkte kennis om iets dergelijks te maken :oops:
nielstriple
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 15 feb 2011, 17:08

Met een loop vossen..hm..weet niet of dat gaat werken hoor..

En wat massa betreft,
heb je dat wel nodig met alleen maar ontvangen eigenlijk..?

Welke Vos wil je rijden trouwens ?
Er komen in de regio Rotterdam wat meer vosjes mettertijd :idea:
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor nielstriple » 16 feb 2011, 21:55

Ik wil gewoon een vos rijden als ik toevallig niet hoef te werken en zin heb :) (het weer moet er natuurlijk ook naar zijn).
Wateringse Vos bijvoorbeeld, stonden 3 weken terug hier om de hoek :)
nielstriple
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 16 feb 2011, 23:14

Ja kan ook op zoek gaan naar iemand die een bijrijder/peiler nodig heeft :D
Marco_RotterdamseVos
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor Laurens » 16 feb 2011, 23:40

Och, zo'n loopje is zo klein, dat kan je vast wel ergens kwijt... Monteer 'm op een pijpje ofzo. Monteer ook een pijp achterop de scooter, waar je zo de antenne in kan zetten. Met een beetje knutselwerk kan je 'm misschien ook nog roteerbaar maken :D
Bewegend beeld via CB? Probeer ook eens NBTV! http://users.tpg.com.au/users/gmillard/nbtv/nbtv.htm
Laurens
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 01 okt 2008, 19:59
Woonplaats: Zaandam

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor nielstriple » 17 feb 2011, 15:26

Ik heb al een bijrijder / peiler voor op de scooter ;) Ik wil het écht op de scooter gaan doen, niet met een auto :)

Wie heeft hier ervaring met het maken van zo'n Loop Antenne? Ik heb er te weinig verstand van om er aan te beginnen vrees ik, dus ik zou graag hulp willen :)
Zou zo'n loop kunnen worden bediend door de persoon die bij me achterop komt te zitten, zodat we tijdens het rijden kunnen peilen?
nielstriple
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor nielstriple » 17 feb 2011, 17:12

Ik zat net te denken... Wat als ik het volgende doe:
Ik bevestig een metalen plaat van 250 x 250 mm op mijn bagagerekje, die plaat verbind ik middels een stevige aardedraad met het frame van mijn scooter, en op die plaat zet ik de antenne.
Dan maak ik toch gebruik van het metalen frame van de scooter?

Of denk ik weer eens te simpel? :lol:
nielstriple
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor Corvy » 17 feb 2011, 18:26

Of een metalen lat van 10cm breed en 1m50 lang. De antenne op het einde van de lat plaatsen.
Achter op de scooter een buis naar omhoog tot boven je hoofd waar je de lat met antenne aan bevestigt.
De lat isoleren van de buis (indien metaal) zodat de buis niet mee gaat spelen als massa.
Ik heb dit niet getest, het is maar een gedachte ... Zou dit een beetje werken?
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor nielstriple » 17 feb 2011, 19:21

Waar moet ik die lat kwijt? Ik kan em niet over mijn zadel laten lopen ofzo ;)
nielstriple
 

Re: Vossen op de scooter? Een paar vragen...

Berichtdoor Corvy » 18 feb 2011, 15:38

Je zou bevoorbeeld een plaat op je bagerekje kunnen bevestigen waar je een buis op last. Aan die buis bevestig je de lat (buis voldoende hoog zodat het boven je hoofd komt).
Het is misschien een gek zicht maar ja vossen met de scooter is ook niet gebruikelijk. Een loopantenne op je scooter is ook niet alledaags.
Het gaat er tenslotte om richteffect te bekomen.
Misschien zijn er andere en betere manieren maar zoals ik reeds schreef, is het maar een gedachte.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Volgende

Keer terug naar Vossenjacht

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron