CB er gezochtin regio midden limburg

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

CB er gezochtin regio midden limburg

Berichtdoor kuls » 30 jan 2022, 15:59

Hallo mede hobby genoten , Mijn naam is Paul en ik ben 55 jaar Ik ben een beginner op dit gebied die erg aan het twijfelen is over de aanschaf van een cb "bakkie". Momenteel luister ik geregeld naar een scanner en daar beleef ik ook best wel plezier van maar ik wil meer. Maar aangezien ik mijn geld maar 1 keer kan uitgeven twijfel ik heel erg over het wat en hoe . Zal ik een CB kopen , moet ik verder gaan en eventueel een cursus gaan doen voor een N licentie of alleen blijven luisteren naar een scanner of receiver. Ik weet het niet en mijn twijfel blijft, te meer omdat de ene zegt de cb wereld is bijna uitgestorven en de andere zegt het is weer helemaal opgeleefd . Daarom mijn vraag hier. Is er ( liefst)in de regio mIdden Limburg ( ik kom zelf uit Montfort ) iemand waar ik eens mee mag kijken /luisteren en over het wat en hoe in deze hobby van gedachten kan wisselen.
kuls
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 maart 2017, 21:19

Re: CB er gezochtin regio midden limburg

Berichtdoor jcva » 30 jan 2022, 20:03

Als je scanner 27Mhz aankan en je hebt een beetje een knappe antenne staan dan zul je als er activiteiten zijn op 27 Mhz er wat van mee moeten kunnen krijgen.
Maar scanners doen doorgaans geen SSB.
Of er enig activiteit is in je regio weet ik niet, ik zit in de omgeving Alkmaar en buiten een RFDX ronde op vrijdag hoor ik hier niks.
Als de band open is kun je leuke dx maken, maar dat zit meestal op 27.555 USB en dus buiten de goedgekeurde kanalen.

Een beetje knappe bak met SSB hoeft de wereld niet te kosten maar zoals je zelf aangeeft, je kan je geld maar 1 keer uitgeven.
Als je geen probleem hebt met leren dan is N goed te doen, ook daar zijn verschillende mogelijkheden voor om de cursus te doen.
Via internet, de eerder genoemde RFDX club, https://rfdx.eu/, ik meen dat de Whisky Oscar en of de DLZA ook een cursus geven.
Of de Iwab, http://www.iwab.nu/ nog wat doet weet ik niet en soms zijn er ook afdelingen die een cursus verzorgen.
Zelfstudie thuis kan natuurlijk ook.
Persoonlijk zou ik voor N gaan. Veel meer mogelijkheden.
F is natuurlijk nog uitgebreider maar ook weer moeilijker.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: CB er gezochtin regio midden limburg

Berichtdoor Snof » 30 jan 2022, 20:57

Maak een simpele inverted v antenne en knoop die aan de scanner, dan zou je lokaal wat moeten horen als er stations actief zijn.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: CB er gezochtin regio midden limburg

Berichtdoor vuurbaak » 13 maart 2022, 13:28

Na een verhuizing van Harlingen naar zuid Limburg ben ik net weer qrv op 11 maar het is erg stil.
mijns inziens kan je beter eens gaan orienteren naar de N cursus, denk dat je hier meer aan hebt.
Of eens informeren bij de lokale amateur vereniging van de VRZA ,https://pi4zlb.vrza.nl/wp/
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten

cron