actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 19 mei 2021, 09:24

Beste CB vrienden,

Ik weet dat de zelfde soort vraag al een aantal keer elders op dit forum gesteld is, maar omdat het nogal afhankelijk is van de locatie waar je zit en per moment erg kan verschillen ga ik de vraag toch weer stellen. Is er nog activiteit op de 27mc in de omgeving van Amsterdam en omstreken, met name Amsterdam Noord?

Een kleine toelichting:

Ik heb mij hier gisteren voorgesteld op het forum en daar verklapte ik al dat mijn apparatuur niet al te best is. We hebben het hier over:
1 bak: President KP44 (22 kanaals 1/2 wat)
1 bak: zonder mic: Transit, geen idee welk type (40 kanaals 4 wat)
1 pruts voeding, ik betwijfel of deze voldoende is om zonder brom op de 4 wat bak te zenden.
1 antenne, spriet voor directe montage op auto, geen idee welk merk, +-90cm lengte.

De antenne heb ik bevestigd op mijn stalen balkonhek en straalt vrij richting het oosten. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de President, omdat dat Transit ding oerlelijk is en nog minder functies heeft dan de simpele President. Haalt niet weg dat de Transit 40 kanaals is, dus heb die toch maar aangesloten om de kanalen te scannen. Er zit geen mic aan de transit, maar deze bak geeft ook geluid zonder aangesloten mic.
Ik ben al een dag of 4 aan het scannen en heb tot nu toe bijna geen gesprek ontvangen, op het geschreeuw van Spanjaarden/Portugezen/of weet ik wat na. Oh ja, één keer reden er wat truckers langs, die spraken heel snel en dialect en slecht ontvangst, dus daar kon ik ook al niets mee.

Mijn set-up is niet best, dat weet ik, maar vroeger was dat voldoende om toch hier en daar een gesprek op te pikken. Als er nog leven is op de 27mc, dan wil ik best wat investeren, maar als er echt niets meer te doen is heb ik natuurlijk geen zin om er geld in te stoppen.
Vroeger had ik overigens een grote 5/8 GPA op het dak staan, helaas is mijn situatie nu zo dat dat niet gaat lukken. Misschien een Boomerang antenne, mits het de moeite waard gaat zijn.

En dan nog een ander ding, Storing. Ook dat word al elders op dit forum besproken, maar toch nog even een vraag. Ik begrijp dat storing tegenwoordig een groot probleem is, maar hoe groot hebben we het dan over?
Op de President heb ik met mijn slechte antenne over alle kanalen S9+ aan......niets. Zou het storing zijn? Het klinkt niet heel erg brommerig, krakerig, of knisperend, om maar wat omschrijvingen te geven. Het lijkt eerder gewoon ruis, maar dan wel met een heel sterk signaal. Op de Transit, die een digitale S-meter van 4 leds heeft komt de storing tot S5. Zou de S-meter van de President niet goed gekalibreerd zijn, of is de storing echt zo groot?

Ik heb nog wel meer vragen, maar voor nu laat ik het hier even bij.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 19 mei 2021, 11:46

Hallo Jaapie.

De storing is idd vaak gewoon een vette ruis en kan idd een S9 of zelfs meer zijn, S meters van de bakjes verschillen onderling nog al wat en is dus maar een grove indicatie.

Met 0,5 watt zullen andere je op 5 km afstand al niet meer horen dus zou ik een mic pluggen voor de Transit radio.

Hoeveel ampère is de voeding die je hebt want voor 4 watt is een voeding van 3 tot 5 ampère al genoeg.

Een Sirio Boomerang 27A kan nog best aardig werken als je redelijk hoog zit, wel opletten dat je de lange uitvoering 27A neemt, de 27W valt tegen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 19 mei 2021, 14:54

Hoi Snof,

Bedankt voor je reactie!

Het is een regelbare voeding in stappen van 3v tot 12v, 2A. Dat zal denk ik te weinig zijn voor een 4 wat bak. Maar zolang ik niemand hoor gaat het ook niet veel nut hebben om daar kosten voor te maken. Ik kan de 4 pins mic van de President ompluggen met stukjes VD-draad naar de 8 pins mic ingang van de Transit. Dat wordt wel prutswerk, maar voor de test goed genoeg.

Een Sirio Boomerang 27A gaat denk ik wel wat krap worden. Ik heb hier tussen plafond en vloer 2,7m ruimte, dat is de lengte van de straler, dan heb ik de radiaal nog niet meegerekend. Ik vermoed dat mijn onder en/of bovenburen dat niet lollig gaan vinden. Wel jammer, want deze zal het ongetwijfeld beter doen dan de kleinere versie.

Het is wat hè met die storing, zo zonde van een mooie hobby. Begrijp ik nou goed dat die storing niet op alle frequenties net zo erg is als op de 27mc? Een andere overweging zou kunnen zijn voor een N-licentie te leren en op minder verstoorde frequenties te gaan hobbyen. De leerstof zal niet zo'n probleem zijn, ik heb al aardig wat kennis vanuit mijn arbeidsverleden. Waar ik mij drukker om maak is de gespreksstof. Ik heb vroeger wel eens meegeluisterd en stiekem ook wel contact gelegd op andere frequenties, best leuk, maar wel een stuk serieuzer. Ik denk niet dat ze daar zitten te wachten op iemand die over zijn kat verteld of zijn kinderen en dat de koffie lekker smaakt, als je begrijpt wat ik bedoel en dat is nou wel juist het praatje waar ik in eerste instantie naar op zoek ben. Gewoon lekker ouwenelen.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 19 mei 2021, 21:04

Ik ken het flatgebouw niet maar is er geen mogelijkheid op de scheiding zodat hij niet voor het glas staat, anders misschien een langere mobile antenne van ongeveer 2 meter als je genoeg tegen capaciteit hebt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 20 mei 2021, 13:01

Ik zit op de kop van het gebouw. Ik zou hem zelfs iets buiten het gebouw kunnen plaatsen, maar of de VVE dat goed gaat vinden betwijfel ik en bovendien staat daar een grote boom waardoor mijn effectieve hoek kleiner wordt. Aan de andere zijde van het balkon zou ook kunnen, daar heb ik geen last van die boom, maar voor dat ik aan al die fratsen begin ben ik toch vooral nieuwsgierig of het enige nut heeft, want tot nu toe vang ik geen een gesprek op. Ik begrijp best dat een betere antenne meer/beter ontvangst heeft, maar als ik nu al helemaal niets hoor heb ik er een hard hoofd over in of er überhaupt nog gewerkt wordt op de 27mc in deze omstreken.

Ik heb ook nog een persoonlijke vraag aan jou Snof en nee, dat heeft niets te maken met je mooie avatar :mrgreen: Er komt een PM aan.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 20 mei 2021, 14:37

Wat ook mogelijk is om even te kijken of er wat te ontvangen is in de regio zonder veel kosten te maken, dipool van draad maken en verticaal ophangen (kroonsteentje en 2 stukken draad van 2,7 meter)
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 20 mei 2021, 15:09

Dat is nog wel te doen ja. Eens kijken of ik wat in elkaar kan flansen. Die wil je zeker het liefst met enige afstand van de muur ophangen?

Toevallig heb ik vandaag wat ontvangst van werklui uit de buurt. Een zit er op een kraan en die andere weet ik niet. Helaas reageren ze niet, maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik maar met een 1/2W zend en zei hun squelsh helemaal dicht hebben gegooid. Of ze hebben geen zin om te reageren op iemand buiten hun werkploeg, kan ik me ook wel weer wat bij voorstellen.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Vonkie » 20 mei 2021, 21:41

Heb hier paar maanden geleden ook even een dipole geknutseld. Had nog een elektra PVC buis liggen en daar draad in gemaakt en dat op een lange dikke lat gemaakt. En de onderste draad los laten bungelen. Woon vlakbij de snelweg en hoorde wel twee vrachtwagen chauffeurs praten. Even door heen gebreakt. De ene zei tegen de andere van "hoorde je dat? Volgens mij hoorde ik een breaker. Dat maak je ook niet vaak mee" . Voordat ik contact had waren ze alweer voorbij.

Wil van het weekend even weer een poging proberen om te kijken of er nog wat in de buurt is :D
Vonkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 dec 2020, 22:25

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 20 mei 2021, 23:34

Draad idd een stuk van de af muur hangen als dat mogelijk is.
Met 0,5 watt en een mobile antenne van 90 cm zal het lastig zijn om een verbinding te maken als het tegen station paar km verderop zit.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 21 mei 2021, 07:05

Ja dat lukt wel. Een soort van vlaggenstok maak ik er van, mijn onderbuurman is toch bijna nooit thuis. Ik wacht alleen even op iets beter weer, want met die wind lijkt mij dat niet handig. Ik houd je op de hoogste.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 24 mei 2021, 18:13

Op aanraden van Snof ben ik even creatief bezig geweest met een antenne maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het uiteinde moet iets rechter hangen denk ik. Ik het volle bak storing, dus dat klinkt goed :o Ik kreeg veel buitenlands geklets binnen 9+30, maar nog steeds niets lokaals.

Ik heb de hengel weer naar binnen gehaald, want ik vermoed dat mijn onderbuurman er niet zo'n fan van is. Hij is bijna nooit thuis, maar zal je net zien dat die in het pinksterweekend wel thuis is. Morgen ga ik de antenne iets beter testen. Ik heb helaas geen tussenkabeltjes, dus kan ik mijn SWR meter niet aansluiten. Het is maar een 1/2 wat waar ik mee zit, dus het zal niet zo snel problemen geven ....hoop ik.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 24 mei 2021, 18:45

Dit moet al beter ontvangen als je mobile antenne, om er ook op te zenden zal je toch even een tussenkabel moeten regelen om de antenne te kunnen dippen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 24 mei 2021, 20:26

Oh dat is balen. Ik zie het nu pas, ik geloof dat ik die s-meter bij die vriend heb laten leggen waar die bakkies ook vandaan komen. Ik vraag me eigenlijk af of het wel een s-meter was, of dat het een tuner was, ik heb eigenlijk geen idee meer, niet goed opgelet. Te veel biertjes gedronken die dag :oops:
Zou het echt zo snel fout gaan met de eindtrap bij een slechts 1/2 wat?
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Snof » 24 mei 2021, 22:24

Als de eindtrap een TO-92L Plastic-Encapsulate Transistors is....die kunnen de warmte niet kwijt.

https://en.wikipedia.org/wiki/TO-92
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: actieviteit 27mc omgeving Amsterdam anno 2021

Berichtdoor Jaapie » 25 mei 2021, 07:34

Ik heb even een plaatje geschoten van de bak van binnen:

Afbeelding

Lijkt mij dat links boven de eindtrap is.

Afbeelding

Die is wel lekker gekoeld. Verbeter mij als ik het fout heb. Het is trouwens wel een spitbak als ik het zo bekijk. De voedingskabel is er heel knullig direct op gesoldeerd en ook iets met externe audio.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Volgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten