zendamateur forum

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 jun 2014, 22:31

Ik heb zelf het meeste geleerd van een N-amateur, toen nog Novice geheten.
Samen heel veel uren samen geëxperimenteerd.
Ik ken ook A-amateurs, die nog geen PL-plug op een coax kabel kunnen solderen.

Wat betreft de regelgeving: Ik ben het met Jvca eens..
F amateurs zijn gelijk aan N amateurs, we zijn zelfs allemaal gelijk ieder mens..
Status zegt mij niets.. Status is alleen voor mensen die ergens wat te kort komen,
en denken dat de menen moeten compenseren met een of andere status...
Echter staat het voor iedereen gelijk om te leren voor de N of voor de F...
En als je met de N te weinig mag, ja, dan zit er niets anders op dan doorleren...

Ik heb zelf een B-rijbewijs.. Ik wil graag op een vrachtwagen rijden...
Dan kan ik maar een ding doen.. Zorgen dat ik mijn vrachtwagen rijbewijs haal..
Ik kan wel zeuren en mauwen op die vrachtwagenchauffeurs dat de wet niet deugd (is dat zo?),
maar die kunnen daar ook niks aan doen..
Vrachtwagenchauffeurs zijn qua status gelijk aan automobilisten met een B-rijbewijs...
Die hebben echt geen status meer dan een ander.. We maken gebruik van dezelfde weg...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 29 jun 2014, 23:33

Het rijbewijs voorbeeld wilde ik niet aanhalen maar het is heel goed vergelijkbaar. En zo zijn er vast meer voorbeelden.

Wat betreft de hobby, ieder is er op zijn manier en nivo mee bezig en dat moet ook zo zijn maar geef elkaar een beetje de ruimte.

Dat is hier zo maar ook zeker op het zendamateurforum waar ik overigens niks meer post want de moderatoren daar vertonen naar mijn idee een wat autoritair gedrag ( is hun goed recht maar dat heeft mij doen besluiten daar weg te gaan)
En waarschijnlijk heb ik al langer de F registratie als vele die daar posten.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: zendamateur forum

Berichtdoor kol53 » 29 jun 2014, 23:38

Nu doe jij het ook. :-)
kol53
 

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 29 jun 2014, 23:50

kol53 schreef:Nu doe jij het ook. :-)



Wat bedoel je??

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: zendamateur forum

Berichtdoor kol53 » 29 jun 2014, 23:55

Je laatste zin. Maar maakt niet uit, ik vind dat je best trots mag zijn op je
licentie.
kol53
 

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 30 jun 2014, 00:05

Aha, dat bedoel je.
Ik wil daar alleen mee aangeven dat ik al even meedraai.

Moet ook zeggen dat ik heel lang op Cb en 3 M bezig geweest ben en het niet nodig vond het papiertje te halen, heb me ooit eens over laten halen en het toch maar wel gedaan.
Niet dat ik heel erg actief ben.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: zendamateur forum

Berichtdoor kol53 » 30 jun 2014, 00:10

Nou ja, je kunt het maar hebben, het eet geen brood. Ik heb enige tijd geleden
op de computer het N-examen gedaan, en ruimschoots gehaald. Alleen geldt dat
natuurlijk niet. Ik heb er nog geen behoefte aan, CB is gezellig, dus daar houd ik
het voorlopig bij.
kol53
 

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Toontje » 30 jun 2014, 13:10

kol53 schreef:Nou ja, je kunt het maar hebben, het eet geen brood. Ik heb enige tijd geleden
op de computer het N-examen gedaan, en ruimschoots gehaald. Alleen geldt dat
natuurlijk niet. Ik heb er nog geen behoefte aan, CB is gezellig, dus daar houd ik
het voorlopig bij.

Ik weet niet of -en dan zal ik het op mij zelf betrekken- ik het zie als een behoefte. Ik zie het meer als iets erbij, dus wat je met een licentie ook mag/kan, naast CB.
Ik gebruik mijn set in de auto bijvoorbeeld veel om tijdens woon- werkverkeer te kwebbelen op één van de vele repeaters.
Vaak gaat het over de hobby, in de breedste zin. Dus ook over CB. Maar ook vaak gaat het over weinig tot niets, gewoon ouwehoeren dus.
Toen ik nog met alleen een bakkie in de auto reed was er niet vaak iets te horen.

Wat ik zelf erg leuk vind om te zien is in de korte tijd dat ik mijn licentie heb (nog geen jaar) ik al 3 medeamateurs zover heb gekregen om weer te gaan vossenjagen op 11m.
Wat ik ook erg leuk vind zijn de clubavonden waar je de medeamateurs ontmoet. Dat is weer iets dat je bij CB minder hebt.
Vooral leuk hieraan is dat je met meerdere personen over technische problemen kunt praten of hulp kunt krijgen bij projecten waar je mee bezig bent.
Alleen een biertje komen drinken mag natuurlijk ook :wink:

Qua set hoeven veel mensen ook niet veel te investeren. Velen hier hebben al een set die minimaal ook op de 10m werkt.
Met een portotje van een paar tientjes kan je op 2m en 70cm uitkomen en via een repeater kun je dan toch aardige afstanden overbruggen.

Ofwel, een licentie en CB gaan prima samen en geven mij veel voldoening :D
Toontje
 

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 30 jun 2014, 15:08

jcva schreef:Is net als de discussie N versus F, ik ken diverse amateurs die N hebben en nooit voor de F willen gaan, zijn ze dan minder?? Ik denk het niet maar leef dan wel met de beperkingen die N je oplegt en ga daar niet over zeuren. Dat geeft ergernis, ook daar op dat forum. Regelgeving gaan ze nu eenmaal niet aanpassen omdat mensen geen zin hebben om ergens moeite voor te doen (leren) Alhoewel je dit op de gemiddelde middelbare school nu wel ziet gebeuren, het nivo daar daalt dramatisch.
Jcva


Maar er zit iets grondig fout in je redenering, de oude PD0xxx amateurs hebben dezelfde opleiding en examen gedaan als de Harec-F (toen A/B/C) mannen, met dat verschil dat er maar 3 antwoorden ipv 4 mogelijk waren en dat de wetskennis enkel voor VHF was en niet voor UHF/HF, hierdoor waren er wat minder vragen.
Deze lichting PD0'ers hebben deze opleiding al bewezen gehaald te hebben maar werden bij de invoering van de Harec F/N in een groep van lager nivo ingedeeld en ook nog eens verteld dat ze het examen OPNIEUW moten doen.
Kijk dat is waar ik en anderen ons boos over maken, want indertijd had ik 145.000 ~ 145.800 en vond dat meer dan genoeg, temeer omdat ik UHF niet interessant vond en nog steeds niet.

Bekijk ze gerust even want ik deed najaar 1981: http://www.luister-zendamateur.nl/downl ... pgaven.pdf
Vergelijk die a.u.b. even met het huidige F/N examen, dan kan je zien dat wij benadeeld zijn.
Gelukkig in België niet, want daar kan je geen N examen afleggen, enkel Harec-F of Basis, maar die basis is enkel geldig in België en dient ter kennismaking, echter de mannen die het bovenstaande examen hebben gedaan krijgen ON2 en mogen alles van 160 tot en 70cm, wat eerlijker is omdat eigenlijk dezelfde stof gehad hebben.
Kijk daar gaat de hele discussie over.

Men zegt nu doodleuk tegen ons, doe je examen en cursus overnieuw en dan krijg je Harec-F, niemand heeft het over de Haren-N maar de oude amateurs die wel degelijk dezelfde cursus en examen-niveau als C hebben gedaan.
Voor wie wil maken ik een foto van het cursus-boek wat voor C en D een en hetzelfde boek en cursus was, enkel de wetskennis was wat minder maar stond daar niet in.

PS, alle oude C en D examens van toen zijn hier te vinden: http://www.luister-zendamateur.nl/ kopje examenvragen, bekijk er maar een paar, het niveau van D en C van toen is hetzelfde.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Rene » 30 jun 2014, 15:54

Ik had me eigenlijk voorgenomen niet meer te reageren op onze NederBelgische forumlid maar kan het toch niet laten :

De huidige novice / voormalige D licentie is nooit een HAREC examen geweest want was / is niet comform de regelgeving in vergelijk met de novice's elders in de EU..
Wel is / was er een regeling dat de Nederlandse Novice's in Belgie ook mochten/mogen zenden , deze regeling was een afspraak tussen de toenmalige HTDP en de Belgische Bipt en staat dus buiten de CEPT , HAREC of wat dan ook...

Verder is het ook onzin dat de oude lichting novices in een lager niveau zijn ingedeeld ten tijde van de harec invoering zoals jij beweert..
Ik heb in 1991 examen gedaan voor de D licentie en heb nadien nooit een her-examen moeten doen daarvoor , laat staan dat ik die mededeling ooit gehad zou hebben..
Daarnaast is het niveau van de C en D examens die jij aanhaalt verre van het zelfde niveau zoals je beweert...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 30 jun 2014, 16:13

Rene, ik heb in België op basis van mijn PDx een ON2 CEPT vergunning gekregen, en ik mag uitkomen op alles wat me interesseert, 160m tot en met 70cm.
Gezien ik overal in Europa met mijn ON2 mag uitkomen kan mij de PDx vergunning gestolen worden :lol:
Dit komt dankzij die fijne regeling met Nederland, maar Belgie kent geen Novice vergunningen in tegenstelling tot want velen denken, je kan er geen examen in doen.
Met geeft enkel nog een Basis vergunning (ON3) af die nergens geldig is buiten België, en daar naast kan men enkel en alleen een Harec-F bekomen, ON1/3/4/5/6/7/8.
Voor de ON2 geld de CEPT regeling en dat is voor mij prima in orde en ik mag in Nederland mijn ON2 ook inzetten als CEPT :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Rene » 30 jun 2014, 16:23

Waar maak je je dan druk om als de PDx vergunning je gestolen kan worden...
En je schrijft het zelf dat ON2 niet onder de HAREC valt net als de PDx hier....dus je hebt never nooit een HAREC examen afgelegd net als ik destijds in 1991.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 30 jun 2014, 16:55

Ik maak me ook niet druk om mijn PDx maar ik vind het wel lullig voor de mannen van mijn examen generatie dat die geen Harec kregen terwijl hun opleiding en examen-niveau niet onderdoen voor Harec.
Dat is waar ik me boos over maak, want de nieuwe Novice is heel andere koek dan de PDx uit die tijd.
Want voor die PDx'ers komt het erop neer dat ze opnieuw de cursus en examen moeten doen om Harec te bekomen, terwijl dezelfde cursisten met C (=exact dezelfde cursus) wel gratis Harec kregen.
Het enige verschil toen tussen C en D was de wetskennis waardoor er wat minder vragen waren.
En Novice van nu is een veel eenvoudiger examen dan de D-machtiging van toen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Rene » 30 jun 2014, 17:31

Novice nu is niet moeilijker of makkelijker dan de D van toen dus het verhaal HAREC gaat ( voor de zoveelste keer ) hier helemaal niet op..

Het enige onderscheid dat AT toen maakte bij het instellen van de D licentie naar N is dat nieuwelingen destijds (ik dacht in 1995) een PD1 call kregen toegewezen , dat was nog voor het tijdperk dat men zelf een call kon kiezen...verder zijn er geen verschillen in de D examens van toen en de N examens van nu , ook nooit geweest en die zullen er ook nooit komen...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 30 jun 2014, 18:02

Harec was het inderdaad zeker niet, ik heb zelf destijds het C examen gedaan en dat was wel een harec examen.

De D of novice kregen minder vragen, 40 plaats van 50 en maar 3 antwoord mogelijkheden in plaats van 4 zoals bij de C. En het nivo was echt lager. Inhoudelijk werd er veel minder diep op de techniek ingegaan. Men ging er bij de oude C examens nog wel een beetje van uit dat je de set zelf kon repareren of bouwen, de D of N was (is) meer een bedieningsmachtiging.
Op zich ook niet vreemd, men had (en heeft nog) ook veel beperkingen. In de tijd dat ik het examen deed had de N niet eens de volledige beschikking over de 2M en 70cm. Hf was al helemaal uit den boze. En een vermogen van 25W .
De D was oorspronkelijk ook een instapmachtiging, max 6 kanalen op 2 M en max 2 jaar geldig.
De C machtiging houders mochten ook niet op HF komen, die konden alleen vanaf 50 Mhz en hoger. Het enige wat je extra nodig had voor HF was die morse proef. en die is er ook al even niet meer. Dus toen werden C en A gewoon F. En we mogen met meer vermogen werken.

Maar nogmaals, ieder zijn hobby, op welk "nivo" dan ook (als je daar al van kan spreken) zolang je tevreden bent met wat je hebt is er niks aan de hand, wil je meer dan zal jet het moeten doen volgens de geldende spelregels. En daar kunnen wij weinig aan veranderen.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron