zendamateur forum

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 30 jun 2014, 18:45

Rene,

De veron had indertijf niet eens een ander cursusboek voor C/D en het advies dat we allemaal krefen is doe gewoon beide examens dat slaagt vrijwel iedereen.
Er waren nier eens aparte boeken, zoals nu.
Het was geen bedieningsmachtiging zoals sommigen het noemen.
Ik krijg de indruk dat jullie het nooit gezien hebben.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 30 jun 2014, 22:05

Jawel hoor en er waren wel degelijk aparte boeken van de Veron. In ieder geval was er 1 in 1997, Geel boek met een apart examen opgavenboek, Ik heb hem hier liggen en ik dit boek wordt gerefereerd aan oudere cursusboeken.
In het voorwoord van dit boek:
In Augustus 1996 werden er door het ministerie van verkeer en waterstaat nieuwe - "voorschriften en beperkingen aan de vergunningen voor het doen van onderzoekingen radiozendamateurs" - uitgegeven.
Met deze nieuwe regels veranderde het een en ander in de wereld van de radiozendamateurs, De D en B vergunningen vervielen en de nieuwe N van nieuwkomer of zoals sommige zeggen Novice verscheen op het toneel. De situatie is nu dat men met een N vergunning kan starten, vervolgens doorgaat naar C en wanneer men de smaak te pakken heeft via een morseproef de A vergunning kan verwerven


Rest type ik maar niet over maar ik wil het desgewenst wel scannen.
Dit is dus de 1e echte uitgaven N maar voor de D was er ook wel wat.

Mijn leerboek voor de zendamateur waar ik mijn C mee gehaald heb is overigens van 1982, toen bestond N nog niet.
Dit boek is veel te uitgebreid voor de 6 kanaal D amateurs. En ik vraag me af of die er toen al waren. Staat mij bij dat dit later was, mede om het illegaal 27Mhz gebruik tegen tegaan.


Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Rene » 01 jul 2014, 10:04

In 1982 bestond de D licentie al....weet alleen niet of dat met de 6 d kanalen was...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 01 jul 2014, 13:30

In 1982 was de D licentie en de band was vrijgegeven van 6 kanalen naar 145,000 <-> 145,800 en 15W.
Ik was een van de eerste amateurs die onder die nieuwe regeling examen deed.
En er bestond toen maar 1 boek om Zendamateur te worden en die was voor alle amateurs, voor D bestond er geen boek of cursus, iedereen deed de C opleiding van de Veron waar je ook D mee kon halen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 01 jul 2014, 21:25

Die exacte data ken ik niet. Is ook al even geleden.
Maar dan vraag ik me wel af als je maar 1 boek hebt en die stof beheerst, waarom zou je dan examen doen voor D als je dan net zo makkelijk C kon halen, met veel meer mogelijkheden.

Want dat oude boek is gerust pittig te noemen qua lesstof en hoe ze het behandelen. Ik heb een elektrotechnische achtergrond maar als je dat niet hebt zijn er toch veel dingen lastiger.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Rene » 01 jul 2014, 22:40

Ten tijde van de 6 d-kanalen zou het best mogelijk kunnen zijn dat er toen geen d cursusboek was...
Maar verder ben ik er zeker van dat er na die tijd wel was...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 01 jul 2014, 23:31

Wellicht heeft er iemand nog zo'n boek liggen?

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bravo Sierra » 02 jul 2014, 09:39

De eerste D examens zijn afgenomen in 1976 (Ik was er bij) In die tijd was ik lid van de afdeling Dordrecht van de VRH-NCBHC. De voorzitter van die afdeling was ook landelijk voorzitter en daardoor wisten we dat 27MC, na het verbod in 1975, de eerste jaren niet vrij zou komen. Met een aantal mensen is toen besloten om de overstap naar de D machtiging te maken en een eigen cursusboek te maken, toegespitst op de D machtiging.
Vanwege de niet zo vriendelijke reacties op het invoeren van die D machtiging uit de amateur wereld, is toen ook besloten, dat de afdeling Dordrecht als zelfstandige amateurvereniging zou doorgaan, los van de Veron en VRZA. Hier door is de Dordtse Elektronica Club ontstaan, die nog steeds bestaat en als verenigings-call PI4DEC heeft.
De club heeft een antennepark waar menigeen heel jaloers op kan zijn. Kijk maar eens hier: http://www.services4it.net/dec/
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jan oss » 02 jul 2014, 12:13

in 1985 ben ik geslaagd voor de d-machtiging , toen waren de d-kanalen al afgeschaft
de hele discussie over gelicenceerde of niet gelicenceerde amateurs lijd tot niets!
we zijn allemaal mensen die de radio hobby hoog in het vaandel hebben en daar draait het om !!!!!!!
jan bak oss
Avatar gebruiker
jan oss
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 687
Geregistreerd: 03 apr 2009, 12:39
Woonplaats: oss

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 jul 2014, 14:09

jan oss schreef:de hele discussie over gelicenceerde of niet gelicenceerde amateurs lijd tot niets!
we zijn allemaal mensen die de radio hobby hoog in het vaandel hebben en daar draait het om !!!!!!!

Daar sluit ik mij bij aan. :D
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: zendamateur forum

Berichtdoor plientjebr » 02 jul 2014, 14:12

En hier nog 1 :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 02 jul 2014, 15:05

Als het aan mij ligt schaffen ze die hele elektronica meuk af en vervangen ze het door een bediening + aansluit + ontstorings examen dat voor iedereen doenbaar is.
Er zijn toch al zo weinig mensen met de hobby bezig en alles komt tegenwoordig uit de fabriek, dus waarom nog een mixer of lf-detector kunnen bouwen? :lol:

De mensheid heeft internet gevonden als middel en weinigen weten nog wat een radio-amateur is, in de ruimste zin van het woord.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 jul 2014, 15:31

Van mij mogen er best meerdere niveaus in het examen zijn..
De ene wilt alleen maar verbindingen maken, terwijl de ander het leuk vind om zelf omgebouwde apparatuur te gebruiken.
Ik behoor tot de laatste categorie. :-) Zelf een set bouwen is voor mij niet weggelegd, gewoon omdat het duurder is om zelf wat te bouwen,
dan om wat af fabriek te kopen.. Maar een oude taxi mobilofoon van een paar tientjes ombouwen vind ik dan wel weer leuk,
en zo blijft de historie van de mobilofonie ook nog een beetje in takt.. Iedereen weet wel dat vroeger elke taxi een mobilofoon had,
maar hoe zo'n ding uitziet en werkt weten straks ook steeds minder mensen..

Wat ik wel zou opnemen in elk examen is hoe je zelf storingen (bij jezelf en bij de buren) kunt oplossen.
Ook zou operating practice niet verkeerd zijn...
Zo nu en dan hoor ik mensen praten waar mij de schoenen van uit vallen...

Zo was vorige week iemand die heel erg zacht qua audio over de lokale repeater kwam,
maar wel geheel ruisvrij...
Ging die persoon meer vermogen maken... Huh!?? Wat heeft dat in FM met audio te maken??

Zo zijn er ook mensen die mij een rapport geven terwijl ik over de lokale repeater verbinding maak..
"Je komt hier S9+10 binnen".. Sorry, dat is het rapport van de repeater, niet mijn rapport..
Je kunt enkel oordelen of ik met ruis of zonder ruis over de repeater kom.. Hoe hard mijn signaal is bij de repeater,
kun je niet op afstand zien, of je moet een pratende S-meter op de repeater hebben zitten zoals op de repeater van Namen (B).

Of een paar jaar geleden, toen iemand met een luchtballon verbindingen ging maken...
Basisantenne mee, flinke accu mee, 50W in de ballon, terwijl je met een portofoon met rubber duck met 0.5W op die hoogte net zo ver komt.
Scheelt heel veel onnodig gewicht.. Om vervolgens een uur lang de microfoon vast te houden, en te beschrijving hoe mooi het uitzicht is...
Ik geloof dat er drie verbindingen gemaakt zijn tijdens die ballonvlucht..
Bleek de operator iemand van een lokale omroep te zijn.. Waarom hadden ze niet gewoon op 3m uitgezonden ipv in een amateurband,
als je toch alleen maar je radiorapportage uit wilt zenden waar verder niemand in is geïnteresseerd?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 02 jul 2014, 16:35

jan oss schreef:in 1985 ben ik geslaagd voor de d-machtiging , toen waren de d-kanalen al afgeschaft
de hele discussie over gelicenceerde of niet gelicenceerde amateurs lijd tot niets!
we zijn allemaal mensen die de radio hobby hoog in het vaandel hebben en daar draait het om !!!!!!!


Er is ook geen discussie over D, N of de andere machtigingen. Meer hoe en wanneer de D ontstaan is en waarom. En wat de N nu is in vergelijk met de D.
Als de D al voor het vrijgeven van de 27 Mhz er was zou dat ook wel eens de motivatie voor de 6 D kanalen kunnen zijn.
De meeste 27Mhz doosjes uit die tijd hadden ook maar 6 kanalen, te denken aan de Pony, Tokai en Sommerkamp kristal doosjes.
Maar wellicht zijn er mensen die dat weten.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 02 jul 2014, 16:53

Al mijn vrienden hadden toen al 40 of 80 kanalen AM/SSB bakken of een Sommerkamp FT-7B met andere kristallen.
En dat was ergens rond 79 toen ik voor het eerst met 27mc in aanraking kwam.

Gezien ik de 22 kanalen al rap beu was maar SSB ook niet meer te doen was besloot ik examen te doen.
En het enige boek wat ik toen kon krijgen wat het Veron Zendamateurboek en het advies om C EN D te doen, was toch op dezelfde dag.
De reden voor D erbij was simpel, mocht je zakken voor een examen had je de ander nog en hoefde je niet te 6 maanden te wachten.
Voor C had ik 1 vraag te veel fout, en net eentje die ik bij het nakijken verfouterd had, dat was balen, de andere fouten was voornamelijk op wetskennis waar ik niet te veel tijd in had gestoken.

Shit happens, maar het was wel degelijk dezelfde opleiding en boek toen ik het deed en 6 kanalen en 2 jaar? geldigheid was juist afgeschaft.

Als ik het vergelijk met de huidige N dan is het verschil wel enorm groot hoor, want de vragen van toen waren gewoon LC kringen, transistor, buizen, opamps en logische schakelingen, etc berekenen en dat doen ze nu niet meer.
Kijk maar gewoon een paar examens van toen na en leg die naast het C examen van dezelfde dag, dan zie je dat er weinig verschil is/was.

Een N examen van nu heb ik laatst door een paar vrienden laten doen die een beetje electronische achtergrond hadden, zonder iets te leren waren ze allemaal geslaagd, simpel door logisch redeneren.
Zelfs op wetskennis.

In mijn tijd 1982 kwam je daar echt niet mee weg :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten