zendamateur forum

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: zendamateur forum

Berichtdoor plientjebr » 30 mei 2014, 18:02

Ik ben al een aardig tijdje aanwezig op dit forum en vind het nog steeds top.
Natuurlijk kan niet iedereen het altijd met elkaar eens zijn, maar een flinke discussie die
op een nette manier verloopt is ook wel eens goed.

Ik ben een persoon tegen wie je wat kan zeggen, maar je kan wel verwachten een eerlijk antwoord terug te krijgen.
Op dit forum doe ik dat meestal via een persoonlijk berichtje, zo kan een ander zich daar ook niet mee bemoeien
en zo krijg je ook geen "gezeur".

En hier gaat nu het vlees op de BBQ heeeeeeel lekker ruiken :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Hét Drentse Station » 30 mei 2014, 18:12

Ach ik zit al aardig wat jaren hier op het forum en het bevalt me nog steeds uitstekend. Scherp zijn naar elkaar mag als het maar fatsoenlijk blijft...en elkaar een ker inde maling nemen is ook leuk :-)
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: zendamateur forum

Berichtdoor plientjebr » 30 mei 2014, 20:11

Elkaar in de maling nemen moet kunnen, je moet wel de lol overal een beetje van in
blijven zien....helaas pakken sommigen personen een geintje snel te persoonlijk op
en dan komen de over en weer verwijten, dat is jammer.
Dingen met een korreltje zout nemen is een stuk leuker vindt ik dan persoonlijk.

En niet altijd direct zo boos reageren op dingen, maar lees eerst eens goed en geef na een beetje nadenken
dan je mening......
Maar ja goed....wie ben ik.....ik denk zo over de dingen....
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 16 jun 2014, 09:31

panda58 schreef:Ach dat forum is al diep gedaald in waarde door sommige personen die denken dat ze het AT zijn.
En dan maar klagen dat er geen jonge aanwas komt.
Ja zo werk je het ook wel tegen natuurlijk.
En dan kun je wel een paar extra moderators aanstellen,maar daar jaag je alleen meer mensen mee weg.
Helpt dus ook geen fluit en heeft ook geen meerwaarde.
Zo blijven dus ook weer meer zendamateurs weg,dus ook mensen met kennis.
Ach het bloed vanzelf wel dood over jaren als ze zo doorgaan.

Gr Jan

klopt helemaal , ik ben ook actief op dat forum , maar telkens als ik er op zit krijg ik een beetje weerzin / tegenzin ( weet niet helemaal hoe ik het moet uitdrukken ), maar meer en meer begin ik me te storen aan een aantal omhoog gevallen pa`ers die met hun arrogantie alles denken te weten en te kunnen , en bewust de kloof tussen pd ers en cb ers groot willen houden of groter willen maken omdat zij als pa ers er fors voor hebben moeten studeren om hun licentie te halen en de rest er niet of nauwelijks er wat voor hoeven te doen . en die op voorhand niet de kennis hebben als die van de pa ers .
bovendien kom ik reacties tegen over techniek enz. van die amateurs die zo stom zijn , dat ik me afvraag of ze werkelijk examen hebben gedaan of de licentie bij een pakje boter gekregen hebben .
ik sta dan ook bijna op het punt om me daar uit te laten schrijven als lid van dat forum.
ik kom regelmatig bij een pa .. in alphen aan de rijn die ook beroeps matig met deze techniek bezig is geweest ( denk aan de zend toren in alphen ) die weet dat ik niet de kennis heb als hij , maar loopt daar niet mee te koop , en mocht ik een vraag ergens over hebben is hij mij altijd bereid om mij van de nodige info te voorzien ondanks dat ik me bezig houd met cb en ik en pd er ben , en dat is wat ik mis bij veel andere pa ers ( let wel niet alle pa ers ) , die liever hun neus ophalen voor pd ers en cb ers , dan gezamenlijk deze hobby levendig en actief te houden
19AC393 gebakje
 

Re: zendamateur forum

Berichtdoor panda58 » 16 jun 2014, 20:32

Nee ik laat me daar niet uitschrijven.
Vind het veels te leuk om daar te lezen en hoe ze mekaar daar soms bij de kop hebben.
En gelukkig is het meestal niet zo.
Ook best interessante onderwerpen.


Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Toontje » 26 jun 2014, 14:12

19-DT-170 schreef:Een zendamateur mag op PMR/LPD/CB net zo veel als ieder ander..


[mierenneukmode]Niet helemaal. De LPD kanalen vallen binnen de 70cm amateur band, daar mag een amateur met F-licentie dus 400W maken, een amateur met N-licentie 25W en iemand zonder licentie maar 0,5W.......[/mierenneukmode] :wink:

Over de regeltjes op dat forum; ik begrijp het wel een klein beetje....... Er zit natuurlijk behoorlijk wat kennis daar op het forum en men wil voorkomen dat Piet Piraat daar z'n probleem voorlegt en de oplossing in hapklare brokken voorgeschoteld krijgt (met vaak als gevolg dat Piet als dank z'n zojuist verworven kennis op de amateurbanden gaat uitproberen, waar iedereen dan weer last van heeft).
Daarom is men wat dat betreft gewoon streng en consequent.

Dit geldt niet alleen voor Piet Piraat, maar ook over Nico N-amateur die vragen heeft over de afstelling van z'n antenne op de 80m band of Frans de F-amateur die klaagt dat z'n KW-kachel zo heet wordt boven de 800W.

N.b. De namen Piet, Nico en Frans zijn willekeurig gekozen en enige gelijkenis met bestaande personen berust op zuiver toeval 8)

19AC393 gebakje schreef:, maar meer en meer begin ik me te storen aan een aantal omhoog gevallen pa`ers die met hun arrogantie alles denken te weten en te kunnen , en bewust de kloof tussen pd ers en cb ers groot willen houden of groter willen maken omdat zij als pa ers er fors voor hebben moeten studeren om hun licentie te halen en de rest er niet of nauwelijks er wat voor hoeven te doen . en die op voorhand niet de kennis hebben als die van de pa ers .
bovendien kom ik reacties tegen over techniek enz. van die amateurs die zo stom zijn , dat ik me afvraag of ze werkelijk examen hebben gedaan of de licentie bij een pakje boter gekregen hebben .

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het examen ook niet zo heel veel meer voorstelt en ik ben dan ook serieus van mening dat iedereen met meer dan twee hersencellen, met een héél klein beetje affiniteit met techniek en wat doorzettingsvermogen het N-examen moet kunnen halen.
Uiteindelijk denk ik dat het F-examen ook op een niveau is aangekomen dat het voor iedereen die een paar jaar serieus met de hobby bezig is geweest te halen moet zijn.

Dat gezegd hebbende vind ik het ook weer terecht dat er verschillen zijn in wat een CB'er, een N-amateur en een F-amateur mag.
Uiteraard mag iedereen piraten (doe ik ook), maar dan ook niet zeuren als er eens iemand iets van zegt. Heb je daar wel moeite mee, dan of aan de regeltjes houden of een papiertje halen.........
Laatst bijgewerkt door Toontje op 26 jun 2014, 14:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Toontje
 

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 jun 2014, 14:32

Ik begrijp het ook wel een beetje, maar soms niet helemaal...
Een N-amateur mag geen vragen stellen over zijn 80m band antenne,
ook niet omdat hij zijn lokatie beschikbaar stelt aan een bevriende F-amateur,
en meedenkt over een probleem waar ze mee bezig zijn..

Maar en F-amateur mag heel groots praten over zijn lineair die hij gebouwd heeft,
en die hij ook gebruikt.. Maar liefst 1500W komt uit de endtrap,
maar bij 1000W heeft hij wat last van terugwerking..
De ene na de andere bruikbare tip wordt dan geopperd..
Ik dacht dat in Nederland de F-amateur maximaal 400W mag gebruiken??
Vragen over terugwerking bij 1000W zouden dan ook niet beantwoord mogen worden,
maar daar wordt gewoon aan voorbij gegaan..
Want als F-amateur gelden de regels niet meer???

Overigens vind ik het wat betreft de kennis op zendamateur reuze tegenvallen..
Een enkeling die echt weet waar hij/zij mee bezig is, de meesten zitten maar wat te keuvelen
of vallen (vermeende) piraten aan..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Toontje » 26 jun 2014, 14:40

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb niet de indruk dat de situatie die jij beschrijft wel zou zijn toegestaan op ZA en niet 'gecensureerd' zou worden.

Een F-amateur mag -met speciale extra vergunning- 800W maken voor moon-bounce experimenten, maar daarboven is het gewoon klaar. Ook op ZA.

Ik begrijp best dat er situaties zijn die een bepaalde vraag rechtvaardigen, maar om wellus-nietus discussies te voorkomen ligt de grens gewoon bij de wat de vraagsteller volgens zijn licentie mag.
Als een N-amateur problemen heeft met z'n 80m antenne en daar samen met die bevriende F-amateur niet uitkomt kan die F-amateur de vraag stellen, dan krijgt hij gewoon antwoord (net zoals de persoon waarover dit topic ging had kunnen stellen dat zijn probleem op 28MHz optreedt, dan had hij ook gewoon antwoord gekregen).

Binnen wat is toegestaan (met of zonder papiertje) kan je heel veel experimenteren in onze hobby. Wil je meer (hogere vermogens / andere banden) dan moet je aan de studie. Voor niets gaat de zon op zullen we maar zeggen :lol:
Daarnaast is ZA gewoon een forum met regeltjes, net als dit forum. Dat je hier wel over 'andere zaken' mag en kan praten is lovenswaardig voor dit forum en o.a. een reden dat ik hier nog altijd graag lees.
Toontje
 

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bas » 26 jun 2014, 15:14

Een N-amateur mag gewoon vragen stellen over eender welke antenne, want hij mag er altijd mee ontvangen.
En een op maat gemaakte antenne voor een band werkt nu eenmaal beter dan een willekeurig stuk draad.

Net zo goed als een F amateur het over een 5KW lineair mag hebben, in Nederland, want je kan die op een dummy testen en dan bv aan een Rus verkopen, noem maar een dwarsstraat.

Mijn probleem met zendamateurs op dat forum is dat ze zelf denken agentje te moeten spelen, dat is een taak voor het AT of BIPT en niet voor de amateur zelf.
Je kan trouwens helemaal niet weten wat een amateur ermee doet.
Zo kan ik met mijn PDx call wel een antenne voor 80 of 160m op vakantie in het buitenland willen maken voor op vakantie, want een PDx mag bv in België WEL op 160 en 80.

Meteen de boel afschieten en agentje spelen is wat mij stoort aan dat forum, daar is de radio-inspectie-dienst voor en niet de zendamateur zelf.

Dat is mijn mening over dat hele gebeuren daar.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 27 jun 2014, 16:54

Bas schreef:Een N-amateur mag gewoon vragen stellen over eender welke antenne, want hij mag er altijd mee ontvangen.
En een op maat gemaakte antenne voor een band werkt nu eenmaal beter dan een willekeurig stuk draad.

Net zo goed als een F amateur het over een 5KW lineair mag hebben, in Nederland, want je kan die op een dummy testen en dan bv aan een Rus verkopen, noem maar een dwarsstraat.

Mijn probleem met zendamateurs op dat forum is dat ze zelf denken agentje te moeten spelen, dat is een taak voor het AT of BIPT en niet voor de amateur zelf.
Je kan trouwens helemaal niet weten wat een amateur ermee doet.
Zo kan ik met mijn PDx call wel een antenne voor 80 of 160m op vakantie in het buitenland willen maken voor op vakantie, want een PDx mag bv in België WEL op 160 en 80.

Meteen de boel afschieten en agentje spelen is wat mij stoort aan dat forum, daar is de radio-inspectie-dienst voor en niet de zendamateur zelf.

Dat is mijn mening over dat hele gebeuren daar.

helemaal mee eens , en dan wil ik er aan toevoegen dat het geheel gebeurt met een air van ik ben pa en jullie niet , en dat begint me te irriteren.
ik zou als pa er een beetje ..hoe zal ik het zeggen .. een beetje dimmen tenslotte moeten we met elkaar deze hobby levendig / overeind zien te houden , of je nu cb of pd of pa bent .
19AC393 gebakje
 

Re: zendamateur forum

Berichtdoor plientjebr » 27 jun 2014, 19:01

Jammer dat het zo moet gaan....ik heb overigens hopelijk wel meer dan twee hersencellen....
Maar elkaar vragen stellen leer je toch alleen maar van?

Met recht met elkaar deze hobby levendig en overeind zien te houden :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Bravo Sierra » 28 jun 2014, 11:45

Afkomstig van 27 Mc behoorde ik tot de eerste lichting D-amateurs in 1976, in die tijd was de arrogantie van de PA0'ers nog veel erger dan nu. Wat er toen allemaal niet gezegd werd, breek me de bek niet open, uitspraken zoals: Hoewel ze goed hun best doen, kan je wel horen dat het nog geen echte amateurs zijn, waren nog de meest vriendelijke. Uit die tijd hoor ik, via een Websdr nog wel eens enkele PA0'ers uit die tijd, mijn nekharen gaan er nog altijd spontaan van overeind als ik hun stem hoor. Veel PA0'ers weigerden ook om op de 6 D kanalen uit te komen, maar er waren ook in de omgeving van Dordrecht, waar ik toen woonde, een aantal PA0'ers die "schijt" hadden aan status en gewoon op de D kanalen uitkwamen en hielpen je als je problemen had.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Rene » 28 jun 2014, 12:10

Bravo Sierra schreef:een aantal PA0'ers die "schijt" hadden aan status en gewoon op de D kanalen uitkwamen en hielpen je als je problemen had.


Zo hoort dat ook te zijn....het leuke is dat de PA0 calls straks vrij komen voor de mensen met een F registratie..tot nu toe kan je als nieuwe F amateur geen PA0 call kiezen omdat die reeks exclusief was...
Daarmee verdwijnt de 'status' die sommige PA0'ers dachten te hebben ;)
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: zendamateur forum

Berichtdoor Peter-dx » 29 jun 2014, 17:30

eigenlijk wilde ik hier niet op reageren maar bij deze. Ik heb ook veel geleerd van een zendamateur een Pa station, echter ligt het veel aan de persoon zelf. In mijn tijd hadden wij geen internet, dus veel experimenteren en dat was het leuke aan de hobby. Ik lach vaak in mijn vuistje als ik sommige vragen zie op dat bekende forum. Maar ja je hebt een f-status dus je mag onzinnige vragen stellen . Echter een cb-er die meer prakrijk ervaring heeft wordt afgebrand en verwezen naar dit vriendelijke forum. Laten wij blij zijn met dit forum waar wij onze kennis door geven. Bij ZA is de kennis bedroevend.
Het zijn stekker amateurs die zelf nog nooit een tussen kabeltje gesoldeerd, echt triest !
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: zendamateur forum

Berichtdoor jcva » 29 jun 2014, 18:27

Je kan ook lezen wat je wil lezen. Veel mensen hebben last van tunnelvisie omdat er een bepaalde stemming ontstaat.

Bij de gemiddelde zendamateur is de kennis groter als bij de gemiddelde 27Mhz-er.
Neemt niet weg dat er onder de zendamateurs een hele grote groep is die de wijsheid in pacht denkt te hebben en omdat ze zendamateur zijn altijd gelijk wensen te hebben. En ja er is ook een groep stekkeramateurs maar die heb je onder de 27Mhz-ers ook. En er zijn wel degelijk 27Mhz-er die weten waar ze het over hebben.

Wat ook wel meespeelt is dat men lid wordt op een forum en gelijk van alles begint te roepen en te vragen, we zien dat hier ook gebeuren.
Terwijl ze het zelf heel makkelijk hadden kunnen vinden. En een zendamateur heeft nog een vorm van cursus gehad en examen gedaan dus die zou iets van kennis moeten hebben. Van een 27 Mhz-er kun je dat niet verwachten. Maar er zijn zeker 27 Mhz-ers die meer kennis hebben dan N of F amateurs.
En vragen wordt je niet dommer van maar probeer het ook eens zelf uit te zoeken.

Is net als de discussie N versus F, ik ken diverse amateurs die N hebben en nooit voor de F willen gaan, zijn ze dan minder?? Ik denk het niet maar leef dan wel met de beperkingen die N je oplegt en ga daar niet over zeuren. Dat geeft ergernis, ook daar op dat forum. Regelgeving gaan ze nu eenmaal niet aanpassen omdat mensen geen zin hebben om ergens moeite voor te doen (leren) Alhoewel je dit op de gemiddelde middelbare school nu wel ziet gebeuren, het nivo daar daalt dramatisch.

Ik heb me op het zendamateur forum uit laten schrijven, lees het zo nu en dan nog wel eens.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 112 gasten