Aardwarmte installatie

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Aardwarmte installatie

Berichtdoor vincenttor » 29 dec 2014, 22:53

Is er hier op het forum misschien iemand die ook een aardwarmte installatie heeft thuis in plaats van gas ?
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor plientjebr » 30 dec 2014, 21:31

Ikzelf niet, maar mijn buren sinds een paar weken....
Of het al werkt weet ik niet, ik weet alleen doordat er buizen diep ingegraven
moeten zijn er hier hiernaast enorm wateroverlast is....

Wijzelf zijn enorm geïnteresseerd in de aardwarmte installatie, maar wat ik nu met
mijn buren meemaak ga ik er iets anders over denken.

We gaan er zelf ook informatie over zoeken.

Vanmiddag met iemand staan te babbelen die hiernaast dus bezig is met het spul.
Ik vroeg hem of het normaal was/ is al dagenlang je tuin vol water te hebben staan.

Nee, foutje bedankt...
In dit soort dingen heb ik dus geen zin.
Maar ja, het is iets nieuws en kan er altijd wat fout gaan, maar of het allemaal beter is??????
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor vincenttor » 31 dec 2014, 00:10

Ik heb net een huis gekocht en het zit bij mij al 7 jaar in de grond ondertussen, althans de vorige bewoners hebben het laten aanleggen.
Heb wel van de buurman gehoord dat het de eerste keer niet goed is gegaan met boren en dat de leiding daar mee kapot was gegaan en inderdaad ook probleem dat er water onder zat en de hele stoep/pad naar de knoppen was gegaan tot zelfs een gat in de grond en hun personen auto daarin gezakt was.
Maar ik heb hopelijk daar geen probleem mee of hij moet een keer ooit lek gaan, het draait nu al 7 jaar.

Wat ik me af vroeg is of iemand ook zo een installatie heeft en wat of de kosten daar van zijn gemiddeld qua elektriciteit verbruik.
Zelf heb ik het niet zo snel koud en zet de verwarming op 17 /18 graden , toch en ik ben aan het verbouwen dus er staat totaal niks aan.
Vond ik het verbruik in de nacht toch best pittig wat de pompen van mijn vloerverwarming alleen zijn en de omgekeerde koelkast(warmtepomp installatie)

Overdag trekt dit wel bij aangezien t dak vol zonnepanelen ligt maar toch , als die uit kan zou t mooiste zijn.
Heb ook even in de stapel papier gezocht die bij t huis kwamen en het bedrijf dat de installatie heeft geplaatst een mail gestuurd met wat vragen.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie, als er iemand nog is die er ervaring mee heeft en iets kan vertellen hoor ik het graag.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor Henry hpsd » 31 dec 2014, 08:08

Hallo Vincent !

Als eerste, GEFELICITEERD !!!!!

Mijn ouders hebben de genoemde installatie.
Geen idee qua verbruik, ik zal eens navraag voor je doen.

Groetjes, H>
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor vincenttor » 02 jan 2015, 17:42

Bedankt Henry ;)

ben ook benieuwd, zie wel dat die iets minder verbruikt op het moment, er stond nog een radiator in de garage open en lijkt nu die dicht is dat het gezakt is.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor Erik » 03 jan 2015, 21:16

!
Laatst bijgewerkt door Erik op 29 dec 2018, 21:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor plientjebr » 03 jan 2015, 22:06

Wij weten het nog niet, hebben vanmiddag met iemand gebabbeld die dit gebeuren installeert
en ik kan er door hem niet echt warm voor lopen.

Mijn buren hebben de aardwarmte installatie nu, maar ik zie ze sindsdien niet echt vrolijk
meer kijken.
Het is naar mijn mening al te gek dat ze zeker al 2 maanden bezig zijn de boel te laten aanleggen....
En nog werkt het niet goed, maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren, door wie laat je het doen.

Ik heb hier vele moderne ( noem ik het ) dingen in huis....klap in je handen en een lamp gaat aan,
druk op een knopje gordijnen gaan dicht, kokend water kraan, vloerverwarming, noem maar
dingen op.....ik heb er niets mee,

Maar ja, je moet ook een beetje met de tijd mee gaan.
Een paar jaar geleden woonde ik nog in een huis zonder verwarming, moest de boel warm
houden via een houtkachel en dan nu moet ik plots met al die moderne techniek gaan leven?
Ik weet niet wat beter of leuker is....

Met die aardwarmte installatie heb je inderdaad geen gas meer nodig.
Wij hebben vele zonnepanelen op dak, dus vandaar is het misschien een leuke oplossing.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor vincenttor » 04 jan 2015, 00:37

Bedankt voor de reacties,
ben ondertussen ook wat verder met informeren en uitzoeken.
Het voordeel bij mij is dat het er al allemaal bij zit, installatie kosten zijn inderdaad aan de hoge kant, heeft 19000 euro gekost aan de vorige eigenaar zag ik op wat facturen :S.
Zag ook via google dat er 12 zonnepanelen voor elektra op te wekken en 2 joekels voor de zonneboiler liggen.

Ik heb een hekel aan zonnepanelen omdat het mn DX aardig verknalt hier waar mn ouders wonen, maar aangezien de energie rekening in het huis wat ik gekocht heb op de 9500KWh per jaar ligt en nu rond de 6000 ben ik toch best tevreden met die zonnepanelen.
Ziet er best apart uit als je de meter terug ziet draaien zelfs met deze korte donkere dagen.
Ik heb daar ook helemaal geen gas , dus dan zit je met stadsverwarming.
Met de elektra die ik verstook door de warmte pomp, en stel ik ga uit van het extreme dan betaal ik als nog vele malen minder als dat ik hoor van de buurman die het zelfde formaat huis heeft, maar wel iets grotere werkplaats.
Afbeelding
Qua onderhoud heb ik niks vreemds kunnen ontdekken,alleen dat er hier en daar wat kan worden vervangen of schoongemaakt in de pomp installatie.
Verder is het een gesloten systeem, de vloeistof die de warmte verplaatst door de leidingen hoeft nooit tot nagenoeg niet worden bijgevuld of er moet en lek zijn ontstaan maar dan ben je denk ik verder van huis.

Toch vraag ik me alleen af wat of het verbruik qua elektra "normaal" gesproken is voor een warmte pomp als deze.
Ik heb het gelukkig niet snel koud , 18 a 19 graden is warm zat. vergeet ook vaak de kachel aan te zetten of ik moet stil zitten en t is 16 graden dan krijg ik koude handen en voeten ;)
zie nu dat ik per nacht en hij staat op 17.8 graden continue rond de 5 kwh verbruik aan elektra.
overdag is dit minimaal tot maar 2 kwh wat ik op de meter heb kunnen aflezen omdat deze telkens word terug gedraaid door de opbrengst van de zonnepanelen.
Dus stel dat ik 5kwh overdag en 5 kwh in de nacht verbruik, in het "extreme" geval dat x 31 bijvoorbeeld en de energie prijs per 1 kwh is +/- 0.25 € zou het me de afgelopen maand ( 310 x 0.25 = 77,50 €) kosten.
En de buurman betaald 145 euro gemiddeld per maand met stadsverwarming.

En wat jij zegt Pauline, dat vind ik juist leuk om aan te leggen en werkend te krijgen.
Bij mijn ouders hebben we al 15 jaar dat de gordijnen op afstand kunnen worden geopend en de laatste jaren ben ik daar wat mee gaan doen.
Controllertjes bouwen en spelen er mee, infrarood , radiografisch etc.
Nu zo ingesteld dat x minuten na zonsopgang de gordijnen en lamellen openen en X tijd na zonsondergang sluiten.
Als het warm weer is gaan de rolluiken en zonneschermen dicht wat echt super veel meer comfort geeft met zonnige dagen als je huis altijd vol in de zon staat.
Dat ik bijvoorbeeld aan het werk was en het was flink heet , vergeten de gordijnen dicht te zetten en klik op me telefoon en komt thuis in een huis dat i.p.v. 29 graden 22 is ;)

In mijn geval pak ik het nog even iets beter aan, alle stopcontacten / lampen / alles qua elektra word apart schakelbaar.
Ben de muren aan het open frezen , bedrading leggen, alles zijn eigen ymvk kabel met een relais in een schakelkast en daaronder de groepen verdeling.
Bewegingsdetectie in de kamers netjes weggewerkt zodat je niks ziet hangen dat de lampen na een x tijd uit gaan zonder beweging en als er geen warmte bron in de kamer is.
Als ik van huis ga en hij pakt mijn bluetooth signaal niet op of een rfid zender in mijn auto bijv. dan schakelen allemaal stopcontacten en verbruikers uit die onnodig zijn zoals laders die in stopcontacten blijven zitten alleen de koelkast/vriezer/warmtepomp blijft aan.

Het is maar net wat je zelf wilt en leuk vind om te doen en hebben, voorheen dat mijn ouders dat hadden geïnstalleerd dacht ik ook wat een onzin ik loop altijd naar de muur op de gordijn knop in te drukken maar zie er nu wel het nut van in.
Verder kijken dan je neus lang is,en bedenken hoe je het in je voordeel kan laten werken.
Ook het alarm systeem en als er bijvoorbeeld niemand is kan ik simuleren of er iemand is, in plaats van dat als je op vakantie bent je gordijnen altijd open staan of dicht , geen licht of geluid etc.
Je kan het zo gek maken als je wilt.

Hier een voorbeeldje van de applicatie voor android die ik ooit had gemaakt, ben grafisch geen held zoals je ziet maar t werkt ;)
Afbeelding
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor Erik » 04 jan 2015, 08:30

!
Laatst bijgewerkt door Erik op 29 dec 2018, 21:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor Henry hpsd » 04 jan 2015, 09:08

Ben weer onder de indruk Vincent :-)

Erik heeft het verhaal zo'n beetje wel verteld.

Ook bij mij bevestigen ze het verhaal van de nadelen, denk niet dat ze het nogmaals gedaan zouden hebben.
Vooral als het systeem "stuk" is winterdag en er is geen andere manier om de "boerderij" te verwarmen.
Ik heb al honderd keer gezegd, zet er nou een houtkachel bij voor het geval dat...ze zijn de jongeste immers ook niet meer.

Hun hebben wel een beetje pech gehad met het systeem, wellicht dat: een betere installateur met een duidelijke onderhoud programma dit had kunnen voorkomen.
Maar tja, aangezien ze zelf ondernemer zijn, gunnen ze de opdracht aan de lokale ondernemer...(ondanks dat ze wat duurder zijn).

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor vincenttor » 04 jan 2015, 11:32

Ik heb zelf ook gedacht om er een hout kachel neer te zetten, alleen al omdat ik t leuk vind om een vuurtje erbij te hebben voor de sfeer.
Heb er nooit over nagedacht dat als hij kapot is er geen warmte is, maar ik heb een zonneboiler en die verwarmt het water tot 85/90 graden dus hoop ik stel hij gaat kapot ooit dat deze het tijdelijk kan opvangen.
Zit ook nog te wachten op een bericht van de installateur wat wel en niet er aan te laten doen of mee doen, want ik heb echt geen idee hoe en wat en ga niet aan de instellingen zitten prutsen voor ik weet of het schadelijk is.
Heb je al eens naar Homeseer gekeken Erik ?

Deze software is best aardig, wel aan de prijs maar werkt samen met erg veel soorten elektronica.
Ik gebruik een WYSIWYG editor om de android app te maken/ontwerpen en daar wat functies aan te koppelen.
Ook is het een redelijk actieve groep die telkens met api's bezig is van verschillende bedrijven om apparaten werkend te krijgen in de software en zelfs als je dat kan natuurlijk de mogelijkheid om zelf scripts etc te schrijven hier voor in verschillende talen.
Ook heeft deze van origine al een spraak herkenning systeem want blijkbaar best goed werkt en je er mee kan aansturen wat je maar wilt.
Zag ook dat er op een forum iemand bezig was een Nederlandstalige database op te bouwen voor spraak herkenning in plaats van het Engelstalige wat er nu bij zit.

Ik gebruik deze software nu al een 1.5 jaar en ontdek nog bijna elke keer wat nieuws als ik er mee zit te spelen, gebruik om alle relais aan te schakelen een doodsimpele arduino mega 2560.
Hier zitten iets van 40 poortjes op die relais kunnen aansturen en een mega en ethernet module kosten samen uit china iets van 18 dollar of 20 dus dat is het geld niet.
Afbeelding

Zelfde met de relais, staan zat koopjes, laatst 1 voor 450 relais voor 140 euro, natuurlijk is dat geld maar goed , deel dat is door het bedrag en misschien is de verkoper nog wel bereid om wat aan de prijs te doen al vind ik t best redelijk.
Dus dan valt dat ook best mee, en dan komt de tijd/werk die je erin steekt erbij
Dat vind ik eigenlijk wel t leukste bijna maar je moet er inderdaad wel zin in hebben :)
Bedrading heb ik allemaal van marktplaats afgehaald , zo nu en dan een "koopje" tegen gekomen en dan opgepikt als ik toch op de route moest zijn en ondertussen een flink aantal KM bij elkaar vergaart.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor Erik » 04 jan 2015, 20:07

!
Laatst bijgewerkt door Erik op 29 dec 2018, 21:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Aardwarmte installatie

Berichtdoor vincenttor » 04 jan 2015, 22:43

Eigenlijk bijna alles wat je opnoemt is al natuurlijk beschikbaar, al zou ik het toch niet zo prettig vinden dat je huis zelf beslissingen gaat namen.
Vind het prachtig mooi de techniek maar zoveel vertrouwen heb ik toch echt niet er in.
De nodige sensoren deur sloten etc dat is allemaal niet eens zo erg duur om te installeren overigens en het programma waar ik over schreef doet nagenoeg en kan nagenoeg alles besturen wat je op schreef.
De camera beelden zie ik ook in de app bijvoorbeeld , verwarming zou ik in mijn geval niet zo makkelijk kunnen aansturen vanwege de wat meer ingewikkelde sturing van de aardwarmte pomp maar de rest is wel te verwezenlijken.
Het A.I. gedeelte daar houd het eigenlijk op, maar denk ook niet dat veel mensen hier op zitten te wachten want stel hij gaat echt een eigen leven krijgen en verkeerde beslissingen nemen.
Dat doen de mensen al genoeg, om een computer er nog meer een zootje van te laten maken.
Knap lullig als meneer of mevrouw de computer de deuren en ramen open zet terwijl die eigenlijk het alarm erop zou moeten zeggen ;P

Maar er zijn zat mooie projecten op internet, kwam er hier ook 1 tegen van een huis in Engeland wat er best leuk uit zag zo.

http://www.automatedhome.co.uk/installation/the-uks-smartest-home-part-1.html

http://www.automatedhome.co.uk/installation/the-uks-smartest-home-part-2.html
Ik dacht zelfs dat deze eigenaar er ook over sprak dat het huis zelf beslissingen moest gaan nemen maar heb het vluchtig doorgelezen en gekeken dus kan t mis hebben. :roll:
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten