SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Niels » 07 dec 2019, 19:21

Hallo mensen,

Ik heb deze swr / power meter met matcher:
Afbeelding
Nu gebruik ik normaal altijd een andere SWR meter met FWD en REF, super simel.
Nu heb ik deze omdat ik voor de endfed wel een matcher nodig heb omdat de situatie van de antenne steeds anders is.
Ik hoorde eens iemand zeggen, je moet gewoon net zo lang draaien tot er zo veel mogelijk vermgon uit komt....
Volgensmij is dat ideoot gelul omdat het ding alleen maar vermogen opvreet.
Ik denk dat ik op EEN manier dat ding eerst zonder macher aan op de infinnity moet draaien, maar hoe flip ik dan naar REF?
Is de REF gewoon een power setting? Bijvoorvbeeld de 15 watt stand (omdat we toch maar met 4 watt mogen zenden natuurlijk).
Oke, als dat dan gedaan is, en ik zie dan mijn SWR, zet ik dan de matcher aan en schroef dan de SWR naar beneden op de rechter meter ongeacht wat de linker doet?

Ik heb nog nooit een matscher gebruikt, sorry voor mijn NooBheid...

Maar ik wil wel heel graag morgen een uitkijktoren bezoeken en eens gaan testen :).

Ik hoor het heel graag als iemand het weet.
Laatst bijgewerkt door Niels op 07 dec 2019, 20:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SRR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Wimpie » 07 dec 2019, 19:44

Ga in ieder geval met een stuk minder vermogen zitten dan het maximum (grofweg 25%) tijdens experimenten met de meter.

Je draait met de tune en load knop zodanig dat de SWR zo laag mogelijk is. Het tuner deel zit functioneel tussen de SWR meter en de antenne. Volgens het plaatje is de rechtermeter de SWR meter. Ik kan niet zien wat er bij het kleine rechtse knopje staat.

SWR meten
Ik gok dat je het kleine knopje ongeveer in het midden op "SWR" moet zetten om op de rechter meter SWR af te lezen, en dat er ook een REF stand is. Zet eerst het knopje op REF om met het rechtse knopje (potmeter) de meter einde (rode) schaal te draaien (op de REF of oneindig indicatie). Vervolgens de middelste knop weer op SWR zetten om SWR af te lezen. Doe dit eerst maar zonder matcher (dus grote witte knop op OFF).

Indien slechte SWR, matcher inschakelen, en draai je gewoon aan de knoppen totdat de rechter meter < 1.5 aangeeft. Zet dan nog een keer de REF instelling goed, en meet nog eens. Als de SWR zonder matcher (dus grote witte knop in OFF stand) < 1.8 is, zou ik mij geen zorgen maken en de matcher niet eens gebruiken.

Als bij de middelste draaiknop geen REF te vinden is, gok ik dat je met de meest rechtse potmeter de linker meter naar einde schaal draait (draaiknop in stand SWR). Op de rechter meter lees je dan SWR af.

Je spreekt over een end-fed. De matcher is alleen voor CB, en wellicht 10m geschikt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SRR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Niels » 07 dec 2019, 20:12

Wimpie schreef:Ga in ieder geval met een stuk minder vermogen zitten dan het maximum (grofweg 25%) tijdens experimenten met de meter.

Je draait met de tune en load knop zodanig dat de SWR zo laag mogelijk is. Het tuner deel zit functioneel tussen de SWR meter en de antenne. Volgens het plaatje is de rechtermeter de SWR meter. Ik kan niet zien wat er bij het kleine rechtse knopje staat.

SWR meten
Ik gok dat je het kleine knopje ongeveer in het midden op "SWR" moet zetten om op de rechter meter SWR af te lezen, en dat er ook een REF stand is. Zet eerst het knopje op REF om met het rechtse knopje (potmeter) de meter einde (rode) schaal te draaien (op de REF of oneindig indicatie). Vervolgens de middelste knop weer op SWR zetten om SWR af te lezen. Doe dit eerst maar zonder matcher (dus grote witte knop op OFF).

Indien slechte SWR, matcher inschakelen, en draai je gewoon aan de knoppen totdat de rechter meter < 1.5 aangeeft. Zet dan nog een keer de REF instelling goed, en meet nog eens. Als de SWR zonder matcher (dus grote witte knop in OFF stand) < 1.8 is, zou ik mij geen zorgen maken en de matcher niet eens gebruiken.

Als bij de middelste draaiknop geen REF te vinden is, gok ik dat je met de meest rechtse potmeter de linker meter naar einde schaal draait (draaiknop in stand SWR). Op de rechter meter lees je dan SWR af.

Je spreekt over een end-fed. De matcher is alleen voor CB, en wellicht 10m geschikt.

Hmmm, het draaiknopje in het midden (kleine) van links naar rechts: 15 - 150 - 1K5 - SWR - OFF - OFF. (De laatste 2 standen worden dus niet gebruikt.
De rechter meter is de SWR meter met infinnity reken waar ik naartoe kan schroeven met de "LEVEL" potmeter (kleine knopje rechts boven).
Er is dus geen REF stand, daarom snap ik er niks van. Ik weet niet of ik nog in de REF stand zit als die in SWR stand staat, of dat het meteen de SWR aflezing is en de linker meter naar rechts moet draaien.
Ik denk dat laatste niet. Ik denk dat de SWR stand de REF stand is en dat ik in een power stand (bijvoorbeeld 15 watt) dan de SWR aflees.

Iemand ideeën?

* edit:
De endfad heb ik wel speciaal voor de 11 meter gebouwd overigens. Heb er wel meer gebouwd die moet ik nog testen :P.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Wimpie » 07 dec 2019, 21:19

Ik denk dat je in de stand "SWR" de rechtse potmeter draait opdat de linker meter einde schaal staat. Staat op de linker meter niet ergens REF of FWD? Op de rechter meter lees je dan de SWR af.

Vergelijk de gemeten waarde zonder matcher even met een andere meter, of met een antenne waarvan je weet hoe slecht/goed de SWR is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Niels » 07 dec 2019, 21:44

Wimpie schreef:Ik denk dat je in de stand "SWR" de rechtse potmeter draait opdat de linker meter einde schaal staat. Staat op de linker meter niet ergens REF of FWD? Op de rechter meter lees je dan de SWR af.

Vergelijk de gemeten waarde zonder matcher even met een andere meter, of met een antenne waarvan je weet hoe slecht/goed de SWR is.

Op de linker meter staat niks wat duid op een SWR iets. Ik heb 3 meetbereiken, tot 1,5 (is kilowatt) tot 150 is 150 watt en tot 15 is 15 watt.
Op de rechter meter heb ik de bereiken: refference power tussen 0% en 100% en de SWR van 1 (1:1) tot infinnity die een stuk boven de 10 (1:10) staat.
Het lijkt toc echt dat met de rechter meter de SWR word afgelezen.

Het vreemde is dat ik van deze meter (RMS industries HT808) niks op internet kan vinden.

Edit:
In de modi die niet SWR zijn doet de SWR meter niks, in de SWR stand doen beide meters.
Zal dus wel zo moeten zijn dat ik de linker meter naar het eind v/d schaal moet draaien en de rechter de SWR aangeeft.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Wimpie » 07 dec 2019, 22:25

Niels schreef:
Wimpie schreef:Ik denk dat je in de stand "SWR" de rechtse potmeter draait opdat de linker meter einde schaal staat. Staat op de linker meter niet ergens REF of FWD? Op de rechter meter lees je dan de SWR af.

Vergelijk de gemeten waarde zonder matcher even met een andere meter, of met een antenne waarvan je weet hoe slecht/goed de SWR is.

Op de linker meter staat niks wat duid op een SWR iets. Ik heb 3 meetbereiken, tot 1,5 (is kilowatt) tot 150 is 150 watt en tot 15 is 15 watt.
Op de rechter meter heb ik de bereiken: refference power tussen 0% en 100% en de SWR van 1 (1:1) tot infinnity die een stuk boven de 10 (1:10) staat.
Het lijkt toc echt dat met de rechter meter de SWR word afgelezen.

Het vreemde is dat ik van deze meter (RMS industries HT808) niks op internet kan vinden.

Edit:
In de modi die niet SWR zijn doet de SWR meter niks, in de SWR stand doen beide meters.
Zal dus wel zo moeten zijn dat ik de linker meter naar het eind v/d schaal moet draaien en de rechter de SWR aangeeft.

¡Juist! Links moet op einde schaal, en dan lees je rechts SWR af. Natuurlijk met de standenschakelaar op SWR.
Dit principe zie je bij meer meters, vandaar dat het een van mijn gokken was.

Ik kon op de foto niet alle tekst lezen die bij de knoppen/meters staat.

Ik had ook even op het Web gekeken, en ook niets kunnen vinden. Je weet wellicht niet in welke staat het apparaat is. Ik zou hem dus zeker vergelijken met een meter waarvan je weet dat die goed is.

Ik vermoed dat jij morgen wel "aan de bak" kan.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Niels » 07 dec 2019, 22:59

Haha, ja bedankt voor het meedenken :).

Ik kan wel aan de bak. Heb wilde plannen om op een uitkijktoren een glasfieber mast van 10 meter op te zetten met een endfed antenne er aan.
Accutje gaat mee omhoog, een linaer van 35 watt, en de porto.
Ben erg benieuwd wat de resultaten zullen zijn :).

Gezien de temperatuur maar een thermoskan koffie meenemen :P.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Ries13 » 08 dec 2019, 01:18

Waar en wanneer? Ga ik luisteren of ik wat hoor...
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Niels » 08 dec 2019, 14:03

Ries13 schreef:Waar en wanneer? Ga ik luisteren of ik wat hoor...

Ben nog niet helemaal zeker, of Uitkijktoren de Hulsenberg bij Stokkum / 's Heerenberg, of de EmmaPiramide op de Veluwe(zoom?).
Ik ga nu mijn spul in de rugzak doen en rijd zo weg.
Gezien de wind vrees ik dat het geen endfed word met glasfieber mast.
We zullen zien. Op zijn vroegst te horen na 14:00 uur.

Denk dat ik sowieso de kanalen 20 en 40 wel aanroep.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Ries13 » 08 dec 2019, 14:29

Da's bij Rheden. Mmm net te ver op fm, maar hij staat op luisteren...
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Niels » 08 dec 2019, 15:21

Ries13 schreef:Da's bij Rheden. Mmm net te ver op fm, maar hij staat op luisteren...

Ik wandel nu de berg op. Toren al gezien he. Waait best flink. Denk dat glasfieber mast niks word.
Firestick ook bij me.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Ries13 » 08 dec 2019, 16:44

Ha, niks gehoord hier. S4 storing. Volgende keer beter. Chapeau voor de poging!
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10

Re: SWR / power meter + macher, snep er niks meer van!

Berichtdoor Niels » 08 dec 2019, 20:01

Was trouwens de Hulzenberg bij Stokkem waar ik op was.
Op de toren zelf met de Firestick veel ontvangen, maar kon de SWR bij lange na niet goed krijgen, bleef mega slecht.
Verstellen deed iets, maar weinig.
Misschien omdat ik roch onder de kap zat met deels ook metalen beplating dat ik veel reflectie had.
Massa aan de bliksembeveiliging verbinden verslechterde alleen.
Beneden naast de toren nog de glasfieber mast opgezet, ook veel gehoord, ook nog even wat gesprekken in de buurt gehad.
Veel van verder weg gehoord, Gemert kwam kraakhelder binnen, station in Vaassen kraakhelder, maar ik had het vermogen niet om met ze te praten helaas.
Niels
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 24 jul 2018, 01:13


Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten