SWR-waarde van een mobiele cb antenne verandert in context ?

Voor al je vragen over wat voor type meter dan ook!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

SWR-waarde van een mobiele cb antenne verandert in context ?

Berichtdoor Supervlieg. » 17 dec 2019, 20:19

Voor de 27mhz is het afstellen van de SWR ( staandegolf ) van een mobiele cb antenne helemaal niet meer eenvoudig op mijn personenauto! Wanneer ik deze week de SWR-waarde meet, waren die heel goed in open veld of in het dorp, maar in de stad en steden zijn de SWR waarde veel hoger en ik krijg de hoge SWR-waarde niet naar beneden? Heeft dit misschien allemaal te maken met de opkomst van zonnepanelen in de stad en in de steden? Misschien weerspiegel de zonnepanelen de 11 meter golflengte ?

Dank bij voorbaat.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: SWR-waarde van een mobiele cb antenne verandert in conte

Berichtdoor Wimpie » 17 dec 2019, 23:00

Als op het platte land of dorp de SWR nu ook niet goed meer is, is er wat met je antenne-installatie aan de hand. Denk aan: antenne wellicht verstemd (sprietje verschoven/verdraaid), dakdoorvoer geoxideerd, vocht in kabel of antenne, etc. Als je op de vlakte rijdt, en de SWR verandert tijdens het rijden, dan heb je ergens een slecht contact.

Ik kan mij niet voorstellen dat de SWR veel slechter wordt in de stad, tenzij je echt dicht langs gebouwen rijdt (zeg maar op een paar meter afstand).

Nee, zonnepanelen op en dak (tweede verdieping onder schuin dak "zolder") hebben geen invloed op een CB antenne die op de auto zit, en waar je mee kunt rijden!. De afstand tussen die twee (dus antenne en panelen) is gewoon te groot.

Als je naast een metalen paal staat (bijv straatverlichting), kan je SWR wel veranderen. Je kunt vlak bij straatverlichting ook meer QRM hebben.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Meters

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten