vandaag begonnen dit in mijn swr meter te bouwen, aangezien ik dit snachts wel miste.
afgelopen zondag was ik op een opel-meeting, met bijbehorende tuning-markt.
hier 5 witte ledjes gekocht, ik kreeg er ook weerstanden bij voor op 12 volt aan te sluiten.
dit kostte 50 cent per stuk incl de weerstand....
kosten: 1 euro
arbeid: 30 minuten
materiaal: 2 pvc\alu plaatjes, wat kabel, tywraps, secondelijm, tape of krimpkous.
gereedschap: zaag, vijl, soldeerbout, tin, tang, boormachine, klein boortje.
-eerst heb ik goed gekeken hoe ik het beste het kon maken. onderin de meters was een open ruimte, hierdoor kon de led fijn naar boven gericht schijnen.
-maak van wat plastic of ander materiaal 2 plaatjes, en in het midden een stukje eruit halen zodat ze iets over de achterkant van de meters vallen. boor dan in het midden 2 kleine gaatjes, en steek hierdoor de pootjes van de led. buig de pootjes gelijk bij de led zelf(voorzichtig), zodat deze onder een hoek van 90 graden staan.
-de gaatjes voorzichtig dichtsmelten met de soldeerbout zodat ze vast zitten, een beetje lijm is ook goed.
-soldeer op de langste poot van de led (+) de weerstand, en soldeer hier een 2 aderige kabel op. doe exact hetzelfde aan de andere kant. controleer de constructie door het even aan te sluiten, beter nu controleren dan straks alles loshalen.
-doe wat lijm op de bovenhoeken van het plaatje, en plak deze op de achterkant van de meters. om het wat te verstevigen heb ik er nog enkele stroken ducktape op geplakt.
-werk je met alu of ander geleidend materiaal, zorg dan voor de zekerheid dat alle electronica eronder is beschermd met tape of ander isolerend materiaal. als het valt, krijg je geen
kortsluiting.
-werk de draden door een gaatje naar buiten, maak aan de binnenkant een trekontlasting dmv een tywrap zodat je de draden niet kapot trekt naar buiten. zorg dat de bekabeling van
binnen ook netjes op zijn plek ligt en blijft.
-sluit het zaakje aan, en klaar is kees!