Packet Radio in Nederland

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor CB2SNK » 11 jan 2014, 21:21

of een laptop nemen en dan daar de modems op aan sluiten :)
neemt ook niet heel veel en je kunt toch je oude hardware kwijt.
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor NL1CAT » 12 jan 2014, 00:18

Precies.. heb een Compaq laptoppie gekregen 600 mzh 256 ram... vraagt 10w met schermpje uit...
En een eppflex modem lijkt in de verste verte niet op een baycom serial ... zal es een plaatje schieten, mooie modempjes hoor.
Enne heb nog een hobby .. motocross .. kost ook zat :lol:
NL1CAT
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 18 jan 2014, 14:33

Nou m'n packet radio modem (tnc-pi) is in elkaar gesoldeerd en aangesloten op de bak. Werkt nog niet want ik hoor alleen maar stilte als-ie gaat zenden.
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor NL1CAT » 18 jan 2014, 23:57

Hoe wordt dat aangestuurd?
Op serial of i2c?
NL1CAT
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 19 jan 2014, 01:05

NL1CAT schreef:Hoe wordt dat aangestuurd?
Op serial of i2c?


Dat kan met deze tnc beiden. Dus dan kun je meerdere tnc's op 1 rpi prikken.
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor ov1goe » 19 jan 2014, 14:39

Beste Flok,
ik dacht gelezen te hebben dat je de tnc-pi een adres moet toekennen als je via I2C communiceert met de tnc, via serial zou het direkt moeten werken.
Zelf ben ik nu nog aan het hersolderen van de prints, want de soldeertin moet DOOR de printplaat heen vloeien naar de contacten die aan de component zijde zitten ....let daar op, anders doet ie inderdaad niets.
73`s de OS1GOE
ov1goe
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 10 okt 2011, 18:08
Woonplaats: Goes

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 19 jan 2014, 14:55

ov1goe schreef:Beste Flok,
ik dacht gelezen te hebben dat je de tnc-pi een adres moet toekennen als je via I2C communiceert met de tnc, via serial zou het direkt moeten werken.
Zelf ben ik nu nog aan het hersolderen van de prints, want de soldeertin moet DOOR de printplaat heen vloeien naar de contacten die aan de component zijde zitten ....let daar op, anders doet ie inderdaad niets.
73`s de OS1GOE


Oh dat is een goede tip! Begrijp ik 't goed dat er niet van die buisjes door de print heen zitten?

Qua i2c/serial: als je het i2c adres op 0 zet, dan doet-ie serieel, anders i2c.
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor nl3prc » 19 jan 2014, 15:41

Als het net zo'n printje is als we toen met de tnc2c hadden dan moet je aan zowel de boven zijde als de onder zijde solderen tin loopt maar erg slecht door van onder naar boven zonder busjes

Afbeelding
nl3prc
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 19 jan 2014, 16:16

nl3prc schreef:Als het net zo'n printje is als we toen met de tnc2c hadden dan moet je aan zowel de boven zijde als de onder zijde solderen tin loopt maar erg slecht door van onder naar boven zonder busjes

Afbeelding


Nee het is die van http://tnc-x.com/TNCPi.htm
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor ov1goe » 19 jan 2014, 18:02

Nou ik heb het even gechecked met de multimeter/pieper en niet alle gaten voor componenten hebben zo een busje, toch zijn er wel enkele die WEL zo een bus hebben....snap dat ook niet maar goed, gewoon genoeg soldeer gebruiken totdat je het aan de component zijde uit gevloeid ziet rond de component aansluiting/draad en ook gevloeid is met de soldeerplek aan die kant(dus op de print zelf het soldeer vlakje)
succes!
73`s de OS1GOE
ov1goe
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 10 okt 2011, 18:08
Woonplaats: Goes

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 19 jan 2014, 22:31

ov1goe schreef:Nou ik heb het even gechecked met de multimeter/pieper en niet alle gaten voor componenten hebben zo een busje, toch zijn er wel enkele die WEL zo een bus hebben....snap dat ook niet maar goed, gewoon genoeg soldeer gebruiken totdat je het aan de component zijde uit gevloeid ziet rond de component aansluiting/draad en ook gevloeid is met de soldeerplek aan die kant(dus op de print zelf het soldeer vlakje)
succes!
73`s de OS1GOE


Over dat doorsolderen: hoe doe ik dat? Moet ik dan eerst een onderdeel d'r uit solderen, en dan geheel opnieuw d'r insolderen? Of kan ik 't ook opwarmen en dan nog wat tin er aan toevoegen? Ik ben een soldeerbeginner, vandaar.

Nog wat zittenklooien en het is nu zo dat er wel degelijk geluid uit komt, maar heel zachtjes. Als ik aan pin 7 luister van ik dacht 't modem, dan hoor ik daar luid en duidelijk de piep en datastream op, alleen ja waar het mis gaat weet ik niet maar het gaat heel zachtjes de lucht in. Draaien aan die R7 potmeter helpt helemaal niets.
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor ov1goe » 20 jan 2014, 15:43

Beste Flok,
gewoon het bestaande soldeerpunt opwarmen en dan meer soldeer toevoegen, tot je aan de andere kant ziet dat het is dicht gevloeid.
Je zult zien dat er toch wat meer soldeer in gaat zitten als een normale enkelzijdige printplaat.hoeveel is genoeg? tja dat is proberen, zelf zie ik wanneer de soldeer ophoopt , het genoeg is.
Je moet ook voor dat je gaat packetten nog even wat dingen nameten zoals ik geloof pin 12 van een ic`tje, om te zien of die signaal heeft.
Ik zou zeggen lees even de manual door daar staat het allemaal in.gewoon effe googlen.
73`s de OS1GOE
link:
http://tnc-x.com/TNCPi.pdf
ov1goe
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 10 okt 2011, 18:08
Woonplaats: Goes

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor nl3prc » 20 jan 2014, 16:18

Mijn ervaring is dat als je gaatjes hebt zonder busjes ' Het heel lastig is om zo als je alleen aan de onderkant soldeert toch tin naar de bovenkant van het print te krijgen.

Je zal dan toch echt aan de bovenkant zelf ook nog even moeten solderen.

Ik weet uit ervaring dat dit heel lastig is vooral bij IC voeten.

Haal in iedergeval wel eerst alle ic's uit de voeten om schade door het warm stoken te voorkomen.
nl3prc
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor flok » 29 jan 2014, 22:42

Al een jaar ofzo was ik om de 15 minuten een beacon aan 't uitzenden op kanaal 39 (omgeving Gouda). Nooit reactie.
Afgelopen weekend eens gaan testen met een SDR dongle wat ik nou eigenlijk uitzend: bleek ik al een jaar telkens een paar seconden stilte uit te zenden: een kale plug in de koptelefoonaansluiting blijkt er voor te zorgen dat er geen audio via de mic-aansluiting naar buiten ging...
argh
flok
 

Re: Packet Radio in Nederland

Berichtdoor CB2SNK » 29 jan 2014, 22:47

probeer het eens op Kanaal 24 ! dat is het packet kanaal voor nederland/europa :)
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

VorigeVolgende

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten