Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor Lex.Michdebak » 23 mei 2013, 00:01

Mijn eerste post hier en ik moet meteen vanalles van jullie weten. Goed begonnen is half gewonnen, dus ik zal even opsommen wat ik heb (of wat onderweg naar mij is) en wat ik denk nog nodig te hebben (en waarover ik dus nog wat advies zou willen). Opgelet! Ik ben een complete leek op het gebied van CB, maar al doende leert men is mij in het verleden gebleken. Ik ben niet bang voor een soldeerbout en erg handig met computers. Dit is voor mij een nieuw avontuur (en een beetje een jongensdroom).

Heb ik:
Superstar 3900 (gemod voor extra kanalen)
Een frequency counter voor erop
TNC 2S DK9SJ

En wat ik nog nodig denk te hebben:
Voeding (10/12 amp?)
En natuurlijk een antenne (en iets met SWR om mee af te stellen?)

Voor deze laatste twee ben ik nog aan het rondkijken, maar ik zie inmiddels een beetje dubbel. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een voeding? En die antenne, moet die perse meteen 7 meter lang en op mn dak, of mag ik om te beginnen ook even aanklooien met iets kleiners? Hoe werkt dat?

Ik wil uiteindelijk een BBS opzetten, maar dan met als enige doel om te zien hoe dat gaat. Mochten daar meer lui plezier van hebben dan is dat een mooie bijvangst natuurlijk. Eventueel wil ik zo'n ding eens proberen mobiel te maken in de (niet zo nabije-)toekomst. Ik heb nog een oude Bedford staan (1975) die mag worden omgebouwd tot 'radio-wagen'. (Wat hij oorspronkelijk volgens mij was in de koude oorlog, maar nu is het een afgetrapte camper waar het interieur uit moet gehaald.)

Anyway, voor de prof moet dit geen moeilijke casus zijn, hopelijk word ik er ook wat slimmer van.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor 19-DT-170 » 23 mei 2013, 21:04

Als ik mij niet vergis is de TNC2S een 9600Bd modem.
Ik ben bang dat je nergens een bakje vind dat geschikt is voor die snelheid,
en als je er een geschikt hebt (gemaakt), dan wordt het heel moeilijk een tegenstation te vinden.
Daarnaast neemt 9600Bd nogal wat bandbreedte in beslag.
Ik denk dat je beter kunt kijken of je nog ergens een TNC21S op de kop kunt tikken.
Deze zijn 1200Bd en dat is wat gangbaarder op 27mc.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor Lex.Michdebak » 23 mei 2013, 22:28

19-DT-170 schreef:Als ik mij niet vergis is de TNC2S een 9600Bd modem.
Ik ben bang dat je nergens een bakje vind dat geschikt is voor die snelheid,
en als je er een geschikt hebt (gemaakt), dan wordt het heel moeilijk een tegenstation te vinden.
Daarnaast neemt 9600Bd nogal wat bandbreedte in beslag.
Ik denk dat je beter kunt kijken of je nog ergens een TNC21S op de kop kunt tikken.
Deze zijn 1200Bd en dat is wat gangbaarder op 27mc.


Volgens mij is het wel een 1200Bd TNC.

Handleiding (in Duits, maar toch):

Funkschnittstelle:
5-polige DIN-Buchse, Belegung wie bei TNC2, TNC2S, TNC2H etc. üblich. Modulation AFSK, Audio-
Frequency-Shift-Keying. Tonpaar 1200/2200 Hz (Bell 202). Schrittgeschwindigkeit (Baudrate) 1200 Bit/s,
NF-Ausgangsspannung von 20 mVss bis 0,4 Vss regelbar, Ri kleiner als 1 kΩ (niederohmig), DC-frei.
Kann bis auf ca. 2 Vss erhöht werden. Ausgang wird während Empfang stummgeschaltet. PTT : max.
16V 0,2A nach Masse, Eingang 200 mV bis 10 Vss an 22 kΩ, DC-frei. Eingangsempfindlichkeit kann auf
20 mV gesteigert werden. Umbau auf 2400 Baud (2000/3660 Hz) möglich. Umschaltung für Kurzwelle
(650/850 Hz) möglich (Abgleich erforderlich)


Anyway, volgens een 'getting started'-guide op http://cb.3ln.eu/ ben ik goed op weg. Alleen met de antenne kom ik er niet uit. Aangezien ik toch een voeding nodig zal hebben, ben ik van plan deze in een echte fysieke winkel te gaan kopen waar experts mij ook kunnen helpen met een antenne. Eentje met een magneetvoet zodat ik hem altijd nog in de auto kan gebruiken als ik een grote op het dak zou zetten.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 mei 2013, 10:42

O ja, ik zie het nu.. de TNC2H is 9k6. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor Lex.Michdebak » 30 mei 2013, 00:01

Inmiddels ben ik wat verder gekomen en heb ik het ding zo ver dat ik hem zoals oorspronkelijk bedoeld kan gebruiken. Ik heb een voeding gemaakt en de antenne kan op een joekel van een verwarming zijn ei goed kwijt qua SWR.

Iets wat ik erbij had gekocht was een frequency counter, in de veronderstelling dat het ding er vanachter zo in te pluggen was. Helaas bleek dat niet zo, dus vol goede moed ging ik met de soldeerbout in de hand op zoek in het binnenwerk. Blijkt dat ik een heel andere printplaat heb dan in alle instructies te vinden is. Een beetje grondig Google werk laat zien dat ik een Superstar 3900 heb uit 1987 met daarin een EPT3600Z11 print. Helaas voor mij komt dat model niet zo vaak voor en kan ik dus die frequency counter wel terug in de doos doen, want aansluiten zonder plaatjes gaat mij de komende 10 jaar niet lukken.

Anyway. Het CB gedeelte heb ik dus voor mekaar, nu het packet gedeelte nog. Ik heb twee TNC's tot mijn beschikking. Eentje met alle documentatie erbij, zonder kabels (DRSI DPK-2) en eentje zonder documentatie en wat kabels (TNC 2S - DK9SJ). Bij mij is het altijd 3 stappen vooruit en 2 terug, dus allereerst maar eens bekabeling en documentatie gaan zoeken. Tips zijn nog altijd welkom...
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor CB2SNK » 10 jul 2013, 22:14

doc voor de tnc2s heb ik evt wel voor je.
de drsi dpk-2 is hetzelfde als de tnc2s alleen in een ander jasje en dus andere fabrikant.

er zijn leuke dx stations te werken de laatste tijd op kanaal 24 denk dat dat bijna ook wel wil met die mobile antenne :)
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor Mr.BS » 10 jul 2013, 22:32

Het makkelijkste is om de ext. speaker uitgang aan te sluiten op de ingang van de tnc.
En dan proberen om zo'n 1200bd packet signaal te decoderen.
Als dit nou niet lukt of met heel veel moeite of alleen door net iets naast de frequentie te gaan staan dan heb je kans dat je de uitgang ergens intern af moet tappen voordat er allerlei filters hun werk gaan doen en zo het packet signaal vernaggelen. :x
Komt meestal neer op een beetje experimenteren maar volgens mij was dat ook de reden voor jou om eraan te beginnen. :wink:
Avatar gebruiker
Mr.BS
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 04 mei 2010, 22:42

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor CB2SNK » 10 jul 2013, 22:44

1200 baud werk rechstreek aan ext. spk. uitgang geen modificaties nodig.
werkt (bijna) met elk bakkie feilloos.
in het verleden ook een superstar gebuikt en dan werkte best leuk ook op ssb :)
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor kol53 » 11 jul 2013, 11:40

Lex.Michdebak schreef:Iets wat ik erbij had gekocht was een frequency counter, in de veronderstelling dat het ding er vanachter zo in te pluggen was. Helaas bleek dat niet zo, dus vol goede moed ging ik met de soldeerbout in de hand op zoek in het binnenwerk. Blijkt dat ik een heel andere printplaat heb dan in alle instructies te vinden is. Een beetje grondig Google werk laat zien dat ik een Superstar 3900 heb uit 1987 met daarin een EPT3600Z11 print. Helaas voor mij komt dat model niet zo vaak voor en kan ik dus die frequency counter wel terug in de doos doen, want aansluiten zonder plaatjes gaat mij de komende 10 jaar niet lukken.

Als die frequentiecounter een beetje gevoelig is, maak je er een losse draad aan, houd die
in de buurt van de antennekabel, en als je dan de mike inknijpt, geeft 'ie keurig de
zendfrequentie weer.
kol53
 

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor crosser2001 » 17 jan 2014, 16:50

Hoi
Ik heb nog een TNC21S liggen hoeveel kan ik hier nog voor krijgen? Misschien iemand op het forum liefhebben??
crosser2001
 

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor CB2SNK » 17 jan 2014, 21:53

er is iemand op facebook die er ééntje zoekt. zal hem hier naar toe verwijzen.
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor Ernst » 25 feb 2014, 11:01

http://www.cbtricks.com/radios/galaxy/f ... 00-14b.gif

counter aansluiten

Dit is van de wat oudere superstars zonder aansluitplug aan de achterkant.

hier vindt je de andere gegevens als boven genoemde niet de goede mocht zijn
http://www.cbtricks.com/radios/galaxy/fc347/index.htm
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor Lex.Michdebak » 30 nov 2015, 05:09

Ik was dit door drukte een beetje uit het oog verloren. Hopelijk kan ik deze winter de draden weer een beetje oppakken en een keer iets proberen. Gelukkig ben ik nog jong!
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor Lex.Michdebak » 04 jan 2016, 17:47

Misschien moet deze verplaatst worden naar het digitale hoekje?

Inmiddels heb ik een 486 laptop gerestaureerd waar ik volgens de boekjes ook de TNC op moet kunnen aansluiten. MS-DOS draait perfect en na eindeloos gekloot met diskettes kwam ik in mijn voorraad een IDE naar SD kaart dinges tegen; zo kan ik alle software gewoon op de moderne manier op de HDD zetten zonder de 1.44MB beperkingen van de floppy.

Ja de software, dat is best zoeken... Welke kan ik het best gebruiken?

Nu in de lijst: STOP en YAPP, daar ga ik eens mee aanklooien, kijken of ik het aan de gang krijg. En de communicatie met de TNC is ook nog even spannend. Het boek heeft het over PRTERM en TurboPacket etc., maar dat kan ik allemaal nergens meer vinden.

-edit-

Succes in elk geval al met YAPP en de DRSI DPK-2. Ik moest wel in de "YAPP.CNF" de baud rate aanpassen, die stond op 4800 en de TNC op 9600 (jumpers). Resultaat: ik kreeg allerlei vreemde tekens. Na het aanpassen werkt het naar behoren. Tot zo ver is de verbinding dus al geslaagd, maar de TNC2S wil nog niet echt communiceren. Misschien dat de vorige gebruiker een andere pinout heeft gebruikt in de kabel. Niet dat ik ze beide nodig heb, maar ik wil ze wel beide werkend hebben.

Code: Selecteer alles
Digital Radio Systems, Inc.
AX.25 Level 2 Version 2.0 + BLP 1.0
Release 1.1.8a 10/29/92 - 32K RAM
Checksum $D4
cmd:


23 Jaar terug in de tijd... Bij het controleren van de jumpers was de staat van het apparaat goed te zien; dat ding is nooit uit de doos geweest sinds de winkel lijkt het wel. Geen enkel stofje te vinden! Ziet er gewoon als gloednieuw uit... De CPU is een Z80, weer iets nieuws geleerd.

-edit2-

Nou, na het helemaal uitpluizen van de kabel (die zat gewoon in elkaar zoals het hoorde, niks aan gedaan dus) nog maar een keer aangesloten om verder te kijken: werkt gewoon... Jammer, daar ging de uitdaging; het probleem heeft zichzelf opgelost. Maar goed, toch nog iets leerzaams gedaan, ook de binnenkant eens bekeken van het apparaat. Er is nog plaats voor een ROM! En met de dip-switches kun je dan instellen welke (helft) hij moet booten. Is er hier iemand die de mogelijkheden kent?

Code: Selecteer alles
TheFirmware Version 2.7b DAMA/SMACK/XHOST (10 Channel)
Copyright (c) 1988-1995 by NORD><LINK e.V. (07Jun95)
-*- Es gilt die allgemeine Lizenz fur Amateurfunk Software (ALAS) -*-
ONLY for non-commercial usage

Checksum (DC0A) = DC0A


Het is alleen nog een beetje uitzoeken hoe deze te bedienen is. Een handleiding die ik heb gevonden is in het Duits, maar dat is niet mijn eerste taal... Hij zou verderop in het "audio gedeelte" wel moeten werken, want als ik iets intyp en op enter druk gaat het lampje van de PTT aan. Om dat zenden te kunnen testen zal ik twee van die stations moeten gaan opzetten natuurlijk... Misschien dat ik dat dan maar beter met portofoons kan doen als dat kan (ik zag een video waar iemand een TNC had aangesloten op een Baofeng-dinges), want mijn hobbyhok is vol. Eerst maar eens zorgen dat ik een beetje in de gaten krijg hoe die verschillende firmwares werken.

In elk geval heb ik qua software YAPP20 het liefst. Dat STOP begrijp ik (nog) geen snars van. Het is weer even tijd voor pauze.
Avatar gebruiker
Lex.Michdebak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 22 mei 2013, 00:49
Woonplaats: Limburg

Re: Leek met een SS3900 en TNC 2S wil Packet radio-en

Berichtdoor CB2SNK » 05 jan 2016, 00:51

abbonneer je ff op de facebook pagina packetradio nederland.
hoop info en evt, software.
je tnc lijkt goed te functioneren :)
in windhoos zou je even paxon kunnen gebruiken en in dos is gp een handig progje.
zelf gebruik ik tsthost in dos dat werkt ook goed.
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Volgende

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten