Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjachten )

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjachten )

Berichtdoor Mich76 » 11 jan 2018, 04:11

Na ruim 21 a 22 jaar, wil ik mijn oude hobby, vossenjachten weer gaan oppakken.
Afgelopen weekend meegelopen met een heel leuk vos groepje, virus is weer helemaal terug ;)

Vandaar ik wat aan het inlezen bent, wat er afgelopen 22 jaar allemaal veranderd is. Gelukkig niet zo heel erg veel, maar wel qua keuze in apparatuur.
En daar loop ik een beetje op vast, voor mijn gevoel is het aanbod gigantisch, en eigenlijk lastig te achterhalen welke bak/set nu meest geschikt is voor mijn wensen, beetje veel bomen in het bos dus.
Helaas zijn veel winkels in mijn omgeving overgestapt naar webshop, hebben helaas geen showroom meer waar je producten fysiek kan bekijken.

Wellicht dat iemand een goede suggestie kan doen voor een radio ?
Het gaat dus voor in een auto, waarvan ik de ontvanger liefst zo klein mogelijk houd, ivm inbouw in handschoenkastje.

Wensenlijst:

Vereist:
- Compact, moet in een handschoenkastje passen. 1Din is zo'n beetje de max
- Goed en stabiel ontvangst. Wie weet ga ik ook afstandvossen, dan is een goed ontvangst wel belangrijk
- Externe S meter aansluiting
- Van degelijke bouwkwaliteit dat de radio minder/niet gevoelig is voor externe storingsbronnen. In afgelopen 22 jaar is er een hoop technologie aan auto's toegevoegd. Zodoende dat mijn auto is voorzien van een WIFI hotspot, Bluetooth, front radar, side radar, rear radar, LED verlichting, Xenon HID, 240v aansluitingen, camera's, LCD schermen etc.etc. allemaal niet echt bevorderlijk voor storingsvrij ontvangst. Overigens ook de andere kant op, niet dat opeens de claxon en handrem afgaan met een geopende kofferbak als ik de mike indruk ;)

Wenselijk:
- Optioneel draadloze mike's (voor in toekomst)
- Hoger dan 4watt zendvermogen, voor het geval dat je opeens tig KM in de verkeerde richting zit.

Niet belangrijk:
- Digitaal display met frequenties en andere poespas zoals Netflix ondersteuning :twisted:

Heb nog geen vast budget opgesteld, op het moment vind ik belangrijker dat ik in 1x een goede aankoop doet, dan dat ik achteraf frustratie en spijt krijg van een 'voordeeltje'. Echter radio hoeft ook weer niet zijn gewicht in goud te kosten.

Dan kom ik op de antenne, eigenlijk net zo belangrijk.

Vereist:
- Magneetvoet. Ik heb geen trekhaak, boren en schroeven aan de auto is onbespreekbaar.
- Goede kleefkracht van de magneet, stel dat ik ongeluk even iets te diep het gaspedaal indruk, in 5 seconde aan de 100 zit, en me voet loslaat bij 160..
- Demontabel, na het vossen wil ik hem weer kunnen opbergen in mijn kofferbak. Kofferbak is ongeveer 1.5m diep.
- Goed ontvangst

Wenselijk:
- Afneembare kabel, zodat deze later eventueel nog eens te vervangen is.

Alvast bedankt voor eventuele suggesties !
Mich76
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 jan 2018, 14:54

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Thijs » 11 jan 2018, 09:47

Eigenlijk is de keuze vrij beperkt zoals jij het stelt.
Alleen president en Midland hebben een draadloze microfoon als accessoire.

De externe S-meter uit gang is aanrdig aan het uitsterven.
Ik kan maar 1 model bedenken wat enig sinds aan jou beschrijving voldoet.
De Midland M20, niet te groot te gebruiken met een bluetooth draadloze microfoon, s- meter uitgang en na modificatie 10W.
Nadeel is dat dit model geen rf-gain of local/dx schakelaar heeft en je dus niet de ontvangst kan beperken als je dichter bij de vos komt.
http://www.cbradio.nl/alan/midland_m20.htm
Afbeelding

Hoe gevoelig de M20 zal zijn voor allerlei stooring uit je auto zul je moeten proberen.

Als je het idee van de draadloze microfoon laat varen en of het aankijkt of er een fabrikant op de markt komt met iets wat bij bestaande cb's op de microfoon aansluiting aan te sluiten is kan er wel iets meer.

Je zou kunnen kijken naar een K-po Hr2800,
Deze heeft een S- meter aansluitng, rf-gain en local/DX en 20W in stoute export mode. kant tekening is dat ik gehoord heb dat de productie gestopt is maar ik zag dat sommige winkels nog vooraad hebben.
http://www.cbradio.nl/kpo/kpo_hr2800.htm
Afbeelding

Ook leuk de Albrecht AE6891
Met een s-meter aansluiting local en dx (nadeel dat je de ontvangst kan beperken maar niet traploos) 10W in stoute export mode) bij dit model kun je het display apart plaatsen van de basis unit.
http://www.cbradio.nl/abrecht/albrecht_ae6891.htm
Afbeelding

Dan is er nog de TTI TCB-881
S-meter aansluiting, rfgain, local/dx maar er is geen extra vermogen te behalen. Er was een broertje met meer vermogen maar dat word niet meer gemaakt.
http://www.cbradio.nl/tti/tti_tcb881.htm
Afbeelding

En zou ik eens kijken naar de Aan 48+ dat model gaat al sinds de jaren 90 mee en heeft alles wat de vossenjager wil.
S-meter aansluiting, rf-ain en local/dx (ja dat is dubbel op). Je zult er alleen niet meer dan 4W uit kunnen persen.
http://www.cbradio.nl/alan/midland-alan_48+B.htm
Afbeelding

2e hands zou er meer kunnen verschillende oudere modellen van midland , tti, intek, albrecht president hebben een s-meter uitgang en rfgain.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Mich76 » 11 jan 2018, 23:42

@Thijs

Bedankt voor zeer uitgebreide en informatief antwoord !
Hier kan ik heel veel mee.
Maar het is inderdaad precies wat je noemt, met alle wensen en eisen wordt het een hele dunne spoeling.
Reden voor de draadloze microfoon, bedoeling was om de gehele set volledig uit het zicht weg te kunnen werken. Anders zit ik zo'n 1000km per week tegen een CB set aan te kijken, waar ik verder niets mee doet, behalve dan 2x per maand een vossenavond.
Dus dacht, CB in het handschoen kastje, mike kan dan in het vakje van de middenarm steun.
S meter ga ik proberen om als digitaal VU+ meter in mijn fabriekaf navigatiescherm te krijgen (deze heeft een RGB ingang voor externe videobronnen)
De K-po Hr2800 en vooral de M20 zijn eigenlijk hele mooie compacte apparaten.
Had de M20 een RF-gain gehad, was het de perfecte bak voor mij.

Hoe zit het eigenlijk met het achteraf inbouwen/modificeren van een externe S meter uitgang ? Van oudsher was mij bekend dat President behoorlijk kwalitatief goede radio's maakt (of is dat niet meer zo?). Ze hebben een mooie draadloze mike, en aardig wat kleine bakjes in het assortiment met een RF gain, maar veelal zonder S uitgang.
Mich76
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 jan 2018, 14:54

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Thijs » 12 jan 2018, 00:15

Als je niet om de garantie geeft dan kan dat natuurlijk.
President maakt inderdaad heleleuke cb's
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Mich76 » 12 jan 2018, 01:13

Ah ok. Of inderdaad een winkel vinden die deze modificatie wil uitvoeren met behoud van (winkel) garantie.
Komende dagen even op speurtocht ;)

Nu alleen de antenne nog.
Mich76
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 jan 2018, 14:54

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Thijs » 12 jan 2018, 01:40

En dat kan voor de liberty mic ook. :)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Corvy » 12 jan 2018, 10:45

Uit de beschrijving van je auto blijkt het een dikke bak te zijn (Mercedes, BMW, ...) en daar ga je normaal gezien toch minder snel
gekke dingen mee doen. Dan vraag ik me af of deze wel geschikt is voor het beoogde doel.
Een vos vertopt zich graag op moeilijk bereikbare plaatsen (bos) waar je wel eens kan vastrijden met een gewone auto.
Tenzij je een 4x4 hebt natuurlijk.

Dat een gat boren onbespreekbaar is, lijkt me logisch. Toch moet je met magneetvoeten ook opletten voor schade.
Bij mijn vorige wagen heb ik tijdens heel hevige regen de magneetvoet van een Wilson 1000 te snel verwijderd met een kras als gevolg.
Bij het verwijderen hou je de voet even schuin waardoor de platic rand tegen het koetswerk kan komen.
Daarom gebruik ik enkel nog magneetvoeten die zowel onderaan als aan de zijkant rubber hebben.
(https://www.avera.eu/trx-rx-accessories ... 25-pl.html)
Met de coaxkabel moet je opletten dat deze niet over het koetswerk schuurt.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Mich76 » 13 jan 2018, 02:11

Een hele dikke auto is het gelukkig/jammergenoeg niet, maar hij is nog wel redelijk jong, ben er verder nog wel zuinig op ;)
Vandaar ik het interieur zoveel als mogelijk in originele staat wil behouden.
Maar qua vos lokaties maak ik me niet zoveel zorgen. De groep waarmee ik ga vossen, hebben verder ook gewoon normale auto's, van wat ik begrepen had, wordt daar ook rekening mee gehouden.
Heb toevallig nu ook een Wilson antenne op het oog, alleen de 1000 is wel wat lang. Ben nog aan het overwegen voor een Wilson 1000 met zo'n verkorte spriet of een Wilson Little will. Waarbij ik me nog afvraag of het de (flinke) meerprijs waard is qua ontvangst.
Uiteraard ga ik na aanschaf wel ff kijken of ik de voet nog wat extra kan beschermen, evt. met heel dun leer bekleden, of een vinyl wrap erover heen.
Kabel idem, daar heb ik mooie textiel tape voor, wordt ook wel eens gebruikt om kabels te binden voor een custom kabelboom in de auto.
Mich76
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 jan 2018, 14:54

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor SSVA » 13 jan 2018, 11:12

Hoi Michel,

Leuk je hier ook tegen te komen.

De Wilson kan ik je voor ontvangst wel afraden. Ontvangen voor het vossen misschien wel teveel en staan altijd rechtop. Om te zenden zijn ze perfect maar zodra je de magneet gaat bekleden is de SWR meestal niet meer fatsoenlijk te krijgen.
Wat mij qua antenne het meest ideaal lijkt op jouw kofferklep is de Sirio magneet met DV aansluiting. Zo een die Corvy ook al aangaf alleen dan met DV. Deze zijn standaard voorzien van een goede rubber bescherming. En met de DV aansluiting kun je de antenne in de ideale hoek zetten en makkelijk en goedkoop de spriet wisselen mocht deze niet bevallen. Gezien de plek waar hij komt op de klep hoef je je over de kabel geen zorgen te maken.

Groeten,
Ray.
kom eens kijken op de website
http://www.ssva.nl
19-RSN-183
Piepende cavia´s bijten niet
Avatar gebruiker
SSVA
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 03 okt 2007, 23:10
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel JO22LH11TB (Draaipunt)

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Mich76 » 15 jan 2018, 00:24

Aah ok, niet bij stil gestaan dat je wellicht teveel zou kunnen ontvangen, zou je dit niet met een evt. gain kunnen verhelpen ?
Bedoelde je dan om de antenne voet vertikaal aan de kofferbakdeksel te zetten, of wel gewoon horizontaal, met de antenne zelf wat meer naar achteren gericht ?

Is er eigenlijk een specifieke reden waarom de antenne onder een bepaalde hoek gezet moet worden ?
Toen ik nog voste, deden we dat met een Opel Manta (jah, cliché auto :) ) met een flinke UK40 spriet, geheel verticaal op de kofferbak.
Morgen of dinsdag hoop ik een winkel te kunnen bezoeken om eventueel wat antenne's te 'passen'. Mijn kofferbakdeksel is helaas niet perfect recht, even zien of het wel of niet gaat. Anders moet ik iets anders gaan bedenken (helaas ook geen trekhaak).
Afbeelding

*** update
Ziet er naar uit dat zo'n President KF-150 of LS-11CPL precies doet wat ik zoek.
Mich76
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 jan 2018, 14:54

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor SSVA » 15 jan 2018, 19:39

Uiteraard is dat wel te verhelpen met een rf-gain. Alleen de standaard gain op veel bakkies van tegenwoordig zijn niet zwaar genoeg om bij een vosje met 300+ Watt binnen te rijden als je een Wilson 1000 op de kofferklep heb staan. Meeste jagers gaan dan ook voor een sprietje van 35-60cm

De reden waarom het prettig is als je de hoek van de antenne kan aanpassen is omdat je de voor/achter verhouding dan veel beter kunt regelen. Het kan namelijk voorkomen dat het signaal tijdens je rondje op 2 punten (voor en achter) even hard binnenkomt. Als je dan de antenne een paar graden kan kantelen verdwijnt dit euvel vaak als sneeuw voor de zon.

De President KF-150 of LS-11CPL zou op jouw klep onder het VW logo prima doen. Enige nadeel dat dit wel een soort van permanente montage is. Deze worden vaak vast gezet met 2 puntige inbusboutjes die door je laklaag heen drukken op het metaal. De kan wel raden wat er gebeurt als je dit er regelmatig afhaalt.

Ben benieuwd met wat voor setup we je zaterdag mogen verwelkomen... :wink:
kom eens kijken op de website
http://www.ssva.nl
19-RSN-183
Piepende cavia´s bijten niet
Avatar gebruiker
SSVA
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 03 okt 2007, 23:10
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel JO22LH11TB (Draaipunt)

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Mich76 » 16 jan 2018, 19:08

Ohw, 2puntige boutjes, door de laklaag, ehrm, dan pas ik maar ;)

Maar het is uiteindelijk allemaal goed gekomen.
Afgelopen middag een winkel kunnen bezoeken in Breda, daar wat bakjes met elkaar vergeleken, hadden helaas niet alle modellen zoals hierboven genoemd, maar ik wilde uiteindelijk toch ook niet met lege handen naar huis.
Uiteindelijk is het een Midland Alan 48 plus geworden. Omdat het een wat ouder ontwerp is, nog even afwachten wat hij doet met alle electronica van de auto, qua storignen. Maar we gaan het wel zien ;)

Met de antenne waren we ook vrij snel klaar.
Blijkt dat de kofferbak, exact in het midden toch nog vlak/recht genoeg was voor een magneetvoet!
Op advies van de winkel een vrij forse Midland BM-140 DV magneetvoet genomen, 140mm doorsnede, zou niet zomaar los komen met hoge snelheden of plotselinge rem en accelereer acties.
Tenslotte als antenne een Sirio T3-27N.

Nu alleen nog een S meter, maar die is al onderweg vanuit een webshop, een CB-Euro MD-3.

Iedereen alvast bedankt voor de info, tips en suggesties !!
Mich76
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 jan 2018, 14:54

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Thijs » 17 jan 2018, 21:51

Ik hoop dat je er een hoop plezier van hebt !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Mich76 » 18 jan 2018, 22:15

Ik ook! ;)
Na het weekend laat ik hier even weten hoe de set is bevallen, wellicht handige info voor andere aspirant vossers.
Mich76
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 jan 2018, 14:54

Re: Advies aanschaf CB set voor in auto ( t.b.v. vossenjacht

Berichtdoor Mich76 » 22 jan 2018, 20:05

Afgelopen zaterdag was het dan zover, mijn eerste vossejacht sinds vele jaren, en ook de eerste keer met deze nieuwe set.

Maar het was helaas geen success :(

De S meter uitgang van de Alan 48 lijkt niet te doen wat hij zou moeten doen.
Al direct na aanzetten van de bak, gaat de S meter naar S3, en is op geen enkel manier terug te regelen, zowel RF gain als local/dx hebben geen invloed op de meter stand.
We hadden het even getest met een vos op de verzamelplaats (afstand, enkele meters) zodra een vos een signaal geeft, kruipt de meter naar S5, en blijft daar ook staan, ook hier, geen invloed met RF gain en local/dx.
Als ik dan vervolgens even zo'n 1000 meter afstand van de vos neem, blijft de meter S5 geven, met draaien zakt hij ietsje terug naar S4.5, is geen doen zo.

Vervolgens even een zelfbouw LED meter van een ervaren vosser aangesloten, en ook hier min of dezelfde eigenschappen. Paar LED's gaan aan al zonder vos signaal, geen invloed van RF gain en local/dx, en zodra de vos gaat piepen, kruipt de meter langzaam naar ongeveer halverwege de schaal. Hiernaast viel ons ook op dat de meters een soort van vertraging lijken te hebben, het loopt langzaam op, en loopt ook weer langzaam terug als de vos stopt met DX.

Afin, dit gaat dus helaas niet werken. Wat hier nou de oorzaak van is, geen idee, uiteindelijk hebben we 3 S meters erop aangesloten, allemaal hetzelfde probleem.
Of de Alan48 is defect, of deze heeft een afwijkend S meter uitgang, waardoor normale meters daar niet mee overweg kunnen. Dat wordt dus komende week even terug naar de winkel :(

Gelukkig was onze avond nog niet voorbij, diezelfde behulpzame vosser had nog wel een zeer oud 22 kanaals reserve bakkie die we mochten lenen, waar we de rest van de avond en nacht prima mee hebben kunnen vossen. De antenne was verder prima !
Mich76
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 09 jan 2018, 14:54

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten