President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor 27mc-Kees » 26 feb 2018, 18:46

Stel dat ik een President Lincoln 2 plus export, of bijvoorbeeld de President Jackson 2 Export in mijn auto wil inbouwen,
en ik haal mijn N-Licentie?
Is dit dan voldoende of heb ik voor deze radios een F licentie nodig.
En kan ik hier in heel Europa mee rond rijden?
Graag wat toelichting, want ik zie door de bomen het bos niet meer :)
Bereikbaar op kanaal 19 en 06........
President Grant 2
Avatar gebruiker
27mc-Kees
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 31 dec 2017, 15:09

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor president- mckinley » 26 feb 2018, 19:53

Deze mogen mits ze op de 10 meter band "staan" en mocht dan de 11 meter er ook nog (werkend) in zitten dan mag dat.
Vergeet niet dat in Nederland er niet zo zwaar aan getild wordt, elders in Europa kijkt men toch anders tegen deze zaken aan.
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor Thijs » 26 feb 2018, 21:23

Bij de N mag je maximaal 25W gebruiken op de 10M band dus zo lang je aan de 25W PEP en de 10M band houd mag het volgens mij.
Maar een N geeft je nog geen recht om met 25W op de 40 CEPT kanalen of de 555 te zitten. Dan ben je nog steeds stout bezig.
Met de F mag je 400W (PEP) gebruiken.

Hier vind je een lijst waar je met een N licentie mag uitkomen:
http://www.erodocdb.dk/doks/implement_d ... docid=2136
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor Wimpie » 26 feb 2018, 21:42

Zoals reeds aangegeven, in NL toegestaan met een N-registratie met 25WPEP (dus 25W FM, 25Wpiek SSB, 6.25W AM (100% modulatie) ).

Niet alle EU landen hebben een N vergunning, dus daar waar je met je NL N-registratie niet mag zenden, mag je ook niet met dit apparaat aan de gang gaan.

Voordat je gaat, verdiep je in de voorwaarden van het te bezoeken land (en de landen waar je doorheen reist). Ik kan mij voorstellen dat er landen zijn waar er geen CB op mag zitten.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor Thijs » 26 feb 2018, 22:04

Het ging kees om europa maar wereld wijd word het lastiger inderdaad. In europa kom je een eind [op onderstaand lijstje missen er nog wel]. Onderstaande plaatje is het meest recente wat ik kon vinden voor toelatingen voor CB in europe [mei 2017]. Lijstje zegt allen iets over kanalen niet over toegelaten vermogen dat kan nog verschillen maar is nergens meer dan 4W am 4W FM en 12W SSB en daar mogen we hier in nederland alleen nog maar overdromen.
Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor 27mc-Kees » 26 feb 2018, 22:22

Ik was er al bang voor dat dit lastig zou worden.
Jaren terug heb ik alles al eens in moeten leveren in Duitsland.
Ik had toen een President met veel kanalen, en een kacheltje erachter.
Dit was denk ik 25 jaar geleden.
Toen kwam ik er met 50 mark boete vanaf, maar dit zal nu wel anders wezen.
Ik rij meestal in Nederland, maar België, Duitsland en Frankrijk ook regelmatig.
en heel soms nog wat verder.
Ik had gehoopt dat een N-Licentie Europees erkend was.
Die had ik dan wel willen halen.
Iedere keer bij een grens de bak verwisselen zie ik ook niet zitten;)
Als ik het zo lees hou ik voorlopig nog maar mijn Grant 2 erin.
Alvast bedankt
Bereikbaar op kanaal 19 en 06........
President Grant 2
Avatar gebruiker
27mc-Kees
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 31 dec 2017, 15:09

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 feb 2018, 22:42

Met de N vergunning mag je tegenwoordig al in een boel landen zie ik net.
Tot een jaar of tien geleden was de N alleen geldig in Nederland en België.

Ook al haal je de F, dat wilt ook nog niet zeggen dat je overal op de 10m band mag werken.
Veel landen eisen nog altijd dat je morse included in de vergunning hebt staan.
Ik meen oa Luxemburg en Frankrijk. Heb je dat niet, dan ben je alsnog de sjaak.
In Nederland kun je geen morse examen meer doen. Wel in België. Je kunt met het morse examen van België wel
in de vergunning in Nederland bij laten schrijven...

Maar met N, F, of morse included mag je inderdaad deze apparatuur niet op de CB band gebruiken,
net zo min als een Kenwood, Yaesu, Icom, of wat voor merk dan ook dat geen goedgekeurde apparatuur voor de CB band maakt.
Met of zonder vergunning ben je dan de sigaar.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor Thijs » 26 feb 2018, 22:52

Ik denk dat als je met de radio hobby bezig wil zin onder weg je het niet moet zoeken in hoe je "legaal" stoute apparatuur hier en in de omliggende landen mag gebruiken. Maar het te zoeken in een N licentie te halen en op andere banden actief te worden 2 meter? Dan kun je zonder zorgen rond rijden door Nederland, belgië, duitsland en 19-DT-170 volgens het ECO lijstje Luxenburg.
Maar voor dat je Frankrijk in gaat zul je nog steeds je apparatuur in de bosjes verstoppen.

Zo ga ik nu even een potje huilen en me schamen :oops: dat ik je voorgesteld heb op een andere band actief te worden :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :wink:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 feb 2018, 08:55

Thijs... Foei toch... En dat op je eigen cb-forum... ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor president- mckinley » 27 feb 2018, 08:59

Thijs schreef:Zo ga ik nu even een potje huilen en me schamen :oops: dat ik je voorgesteld heb op een andere band actief te worden :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :wink:

Realistisch denk ik.
Zelf zou ik geen 27 MHz toestel kopen, maar een tranciever waar meerdere banden in zit.
Een TYD FM vierbander of een Yaesu 8** serie, dan ben je in een keer klaar.
Voorwaarde is dan wel dat je een vergunning krijgt als N of F.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor Wimpie » 27 feb 2018, 14:12

Hier:
http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... EC0506.PDF
staan de landen als het aankomt op de N-vergunnig/registratie. Frankrijk en Spanje kent geen Novice. Met je Novice mag je wel Belgie, Luxemburg en Duitsland in (en veel andere landen). In LX mag je meer spectrum gebruiken (zelfs 80 m band) dan in PA.


Hier:
http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... TR6101.PDF
staat dat Frankrijk HAREC accepteert. Onze F kun je laten "omzetten" naar een HAREC bij AT.
Voorheen was het een zo dat je met F wel op HF mocht, maar geen morse mocht doen als je geen "morse code included" had.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor 27mc-Kees » 27 feb 2018, 21:36

Het ging mij er eigenlijk het meeste om, net zoals Thijs zei,
met deze stoute apparatuur overal legaal te kunnen rijden zonder trammelant.
President Lincoln 2 plus export of President Jackson 2 Export vindt ik gewoon leuke radio's.
Als ik aangehouden wordt, en mijn lading wordt een dag vertraagd, is het baasje ook niet blij.
En inbeslagname van apparatuur en een (hoge) boete wordt ik ook niet blij van.
Ik denk dat ik het zo maar houd.
Of ik vraag of ik alleen binnenland mag rijden :)
Als chauffeur zit je toch meestal op FM en soms AM.
Op USB is er helaas weinig te beleven op de eerste 40 kanalen.
Die N-Licentie ga ik trouwens nog wel eens proberen te halen.
Gewoon omdat je daar niet dommer van wordt.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Bereikbaar op kanaal 19 en 06........
President Grant 2
Avatar gebruiker
27mc-Kees
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 31 dec 2017, 15:09

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor Corvy » 28 feb 2018, 01:48

Een auto kan sneller rijden dan de max toegelaten snelheid.
Het is pas wanneer je effectief te snel rijdt dat je een misdrijf begaat
en men je kan bekeuren.

Ik denk dat bij export bakken hetzelfde geldt.
Je kan deze toestellen nog steeds in een legale mode zetten.
Bij controle bega je op dat ogenblik geen misdrijf.
Als de kust veilig is, kan je alsnog omschakelen naar export mode.

De vraag is ook hoeveel wetsdienaars weten hoe je omschakelt tussen de
verschillende modes.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor Toontje » 29 maart 2018, 12:16

Corvy schreef:Een auto kan sneller rijden dan de max toegelaten snelheid.
Het is pas wanneer je effectief te snel rijdt dat je een misdrijf begaat
en men je kan bekeuren.

Ik denk dat bij export bakken hetzelfde geldt.
Je kan deze toestellen nog steeds in een legale mode zetten.
Bij controle bega je op dat ogenblik geen misdrijf.
Als de kust veilig is, kan je alsnog omschakelen naar export mode.

De vraag is ook hoeveel wetsdienaars weten hoe je omschakelt tussen de
verschillende modes.

Dit is niet (helemaal) juist en dat er in NL niet moeilijk wordt gedaan betekent dit niet dat dit in andere (Europese) landen ook zo is.
In België bijv. was het (in ieder geval tot recent) niet toegestaan om ontvangstapparatuur in het bezit te hebben waarmee 'verboden' frequenties kunnen worden beluisterd. Die frequenties voorgeprogrammeerd hebben in een scanner was dus al niet toegestaan.
Als dit al niet mag is het aannemelijk dat het voorhanden hebben van apparatuur de 'buiten jouw band' kunnen of meer vermogen kunnen maken dan jouw licentie toestaat in sommige landen ook een probleem is.
Het is daarom te kort door de bocht om eenvoudig aannames te doen en de vraag van TS lijkt mij heel valide.

Er zijn drie vragen die je per te bezoeken land zou moeten uitzoeken:
- Mag je apparatuur bij je hebben waarmee je op banden kan komen (zenden maar ook luisteren) waarop je met jouw licentie niet mag komen?
- Mag je apparatuur bij je hebben die meer vermogen kunnen maken dan met jouw licentie toegestaan op banden waar je wel mag komen?
- Mag je met jouw licentie gemodificeerde apparatuur bij je hebben? (bijv. een amateurdoos die ook op 11m kan)

Komende zomer gaat mijn vrouw met haar familie met mijn auto naar Duitsland. Mijn (MARS modded) 857D gaat van te voren uit de auto vanwege het feit dat zij geen licentie heeft.
Toontje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 23 dec 2016, 16:24
Woonplaats: Midden vh land

Re: President Lincoln 2 plus export, welke Licentie?

Berichtdoor Bravo Sierra » 30 maart 2018, 08:07

Zijn ze hier in Cambodja een stuk gemakkelijker, ik kreeg zonder enig probleem een F licentie op mijn N licentie.
Bravo Sierra
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 22 maart 2013, 09:46
Woonplaats: Siem Reap, Cambodja


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten