Vraagje voor de wijze mannen.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19RE000 » 27 okt 2019, 15:25

Vitaron schreef:Het weer blijkt inderdaad de belangrijke factor in het geheel te zijn en heb met een lekker zonnetje al ontvangsten gehad uit Engeland, Frankrijk en Oostenrijk. Dus daar waar ik al een paar honderd euro had gespendeerd aan verticale antennes en niet verder kwam dan hooguit 25 kilometer, is het met een simpele kant en klare dipool van nog geen 28 euro geen probleem om een kleine duizend kilometer aan bereik te krijgen en waarschijnlijk nog vele malen verder. De ontvangsten waren overigens wel op de E band van de USB.

Heb in dit topic toch veel bruikbaar advies mogen ontvangen wat uiteindelijk bovenstaand resultaat heeft opgeleverd, waarvoor mijn dank.


Hallo Vitaron,

Het weer heeft totaal geen invloed om stations uit die landen te ontvangen.
Dit is nu normale Es.

Bij nog betere openingen kan jij stations uit de hele wereld werken.
Helaas zitten wij op dit moment in het zonnevlekken minimum dus je zal daar nog een aantal jaren op moeten wachten.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 27 okt 2019, 15:33

Als dat zo is met het weer, dan neem ik dat aan. Was dan puur toeval dat ik gisteravond een hoop geknetter hoorde en verder helemaal niks en vanmorgen van alles kon ontvangen.

Dan maar een update over een aantal jaren.... :D
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 okt 2019, 16:50

Nou, het wilt niet zeggen dat er nu een paar jaar niks komt.
Sporadic E, oftewel ES is een verschijnsel dat sporadisch voorkomt (vandaar sporadic),
en is afhankelijk van de zonnevlek activiteiten van de zon.
Voor meer informatie zie https://en.wikipedia.org/wiki/Sporadic_E_propagation
Dit is een cyclus van plusminus zeven jaar, en op dit moment zit de zonnecyclus op zijn minimum.
Dat wilt niet zeggen dat er géén zonnevlek activiteiten zijn, het zijn er niet zo veel, en het effect is ook minimaal op het moment.
Maar het kan best zijn dat je nu drie weken niks hoort, en straks twee weken aan één stuk DX kunt werken.
Kwestie van luisteren en in de gaten houden. Omdat het sporadisch is is ook niet op de minuut te voorspellen wanneer de condities er weer zijn.
Dat is nu ook net het leuke aan de hobby. Als je dit elke minuut van de dag kon doen, dan kon je net zo goed de telefoon of internet gebruiken en is de lol er snel vanaf. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor standby » 28 okt 2019, 18:29

19-DT-170 schreef:Dat is nu ook net het leuke aan de hobby. Als je dit elke minuut van de dag kon doen, dan kon je net zo goed de telefoon of internet gebruiken en is de lol er snel vanaf. ;-)


En dat is wat er in de hele wereld aan gebeuren is, meer en meer CB Dx'ers stappen over naar de digitale wereld en daarom zijn er ook elk jaar minder en minder CB Dx'ers te horen ! :?
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor standby » 28 okt 2019, 18:40

Vitaron schreef:
Alleen de ontvangst is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven en op de 27.555 Mhz op de USB hoor ik werkelijk helemaal niks, terwijl het toch redelijk druk zou moeten zijn.


Nou die drukte op de 27555 mhz usb is al heel lang voorbij om over de hele wereld te kunnen dx'en, er zijn gewoon minder dx'ers op de wereld dan vroeger. :wink:

Ik vind dat ook heel spijtig dat we niet meer kunnen dx'en zoals het vroeger was van 1980 tot 1999. :(

Ik wens jouw nog heel veel dx toe.
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Wimpie » 28 okt 2019, 22:20

@vitaron:
Ik weet niet wat je bedoeld met "geknetter", maar het kan van onweer komen, maar ook van elektronische apparatuur (denk aan LED-verlichting (voor buiten) ) en niet te vergeten PLC kassies voor internet door het huis (niet te verwarren met WIFI).

Voor goede sporadische E-laag propagatie (Es, laag zit op zo'n 90 km hoogte), wacht tot volgend voorjaar en je zult het diverse keren per week hebben. Houd wel in de gaten dat het komt te paard, en gaat te paard. Je hoort een leuk station. Je moet even een letter leggen op de WC, je komt terug, en je hoort het station niet meer.

Theoretisch kun je wel troposferische propagatie hebben op CB 27 MHz, maar dat werkt doorgaans beter op VHF en UHF. Je hebt stil weer nodig, geen wind, en bij voorkeur een groot verschil tussen dag- en nachttemperatuur.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor Vitaron » 28 okt 2019, 23:33

Ik heb in ieder geval weer een hoop geleerd en kan zo beginnen bij het KNMI.

Dat van die weersomstandigheden klopt dus wel degelijk. Het was even 1 dag goed met buitenlandse ontvangsten en nu weer helemaal stil.

Overmorgen komt er een nieuwe CRT binnen die ook kan scannen, dus kleine moeite om dat even in te stellen op diverse banden van de USB en we zullen wel merken wat er aan signalen binnenkomt.
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor standby » 29 okt 2019, 09:34

Vitaron schreef:Ik heb in ieder geval weer een hoop geleerd en kan zo beginnen bij het KNMI.
:roll:


Dx 10 meterband voorspelbare propagatie is zoals een weerkaart... :wink:



Vitaron schreef: Overmorgen komt er een nieuwe CRT binnen die ook kan scannen, dus kleine moeite om dat even in te stellen op diverse banden van de USB en we zullen wel merken wat er aan signalen binnenkomt.


Nu ben je een wijze man geworden met je cb kanalen scan... :lol:
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Vraagje voor de wijze mannen.

Berichtdoor 19RE000 » 29 okt 2019, 12:02

Vitaron schreef:Ik heb in ieder geval weer een hoop geleerd en kan zo beginnen bij het KNMI.

Dat van die weersomstandigheden klopt dus wel degelijk. Het was even 1 dag goed met buitenlandse ontvangsten en nu weer helemaal stil.

Overmorgen komt er een nieuwe CRT binnen die ook kan scannen, dus kleine moeite om dat even in te stellen op diverse banden van de USB en we zullen wel merken wat er aan signalen binnenkomt.



Vitaron,

Nee van het weer klopt niet.
Jij haalt Tropo (tot zo'n 100km) door elkaar met Es boven de 500km.

Zo simpel mogelijk:
1) Tropo zo'n 100km (dus niet jouw Europese landen)
2) Es boven de 500km tot zo'n 2500km en komt elk jaar voor tussen April en Oktober.
3) Zonnevlekken cyclus Wereldwijd boven 1000km. https://www.weerwoord.be/m/2530651
Op dit moment zitten wij in het minimum.

Er zijn soms dagen dat er wel hele goede verbindingen mogelijk zijn en geniet daarvan.
Uitzonderingen zijn er genoeg maar voor een starter als jij gaat dat te ver om dat nu hier te beschrijven.
Vergeet niet dat er vele boeken over propagatie zijn geschreven.

Veel plezier met je apparatuur en antennes.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten