jackson 2 swr probleem

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Richardj » 27 okt 2019, 12:41

hallo,

Ik heb een gebruikte President Jackson 2 met een nieuwe Firestik . Als ik de swr afregel heb ik op de ref stand meter vol in het rood. Met een andere antenne is het probleem het zelfde.
Andere bak geprobeerd (Johnson 2) probleem opgelost. Probleem zit dus in de Jackson. wat kan ik hier aan doen?
Richardj
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 feb 2017, 07:40

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Thijs » 27 okt 2019, 12:49

kan de antenne het vermogen van de Jackson wel verdragen?
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Vitaron » 27 okt 2019, 13:42

Als het goed is kan een Firestik 100 watt verdragen en geeft de Jackson rond de 20 watt, dus dat mag het probleem niet zijn.

Misschien de antenne-aansluiting op de Jackson die niet helemaal goed contact maakt???
Vitaron
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 31 jul 2018, 20:46

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Wimpie » 27 okt 2019, 14:50

Dat zegt mijn gevoel ook: rotte antenneaansluiting (in het chassisdeel, of in de bak zelf). Als er ergens een onderbreking zit, moet het ontvangst-S-punt ook minder zijn. Wellicht een beetje buigen om te zien of je dan weer (tijdelijk) contact krijgt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Ernst » 30 okt 2019, 00:26

staat de banden schakelaar wel op de c band? (legale 40 kanalen?)
kan me voor stellen als de ene bak een goede swr heeft op bijvoorbeeld 27.125
En als de jackson ergens in de 30mhz zit ( of ergens diep in de kelder kanalen) dat idd je swr in het rood staat.

rotte antenneaansluiting (in het chassisdeel ) is n.v.t. daar de swr de antenne meet en niet de bak... zou je geen verbinding hebben dan zie je ook geen uitslag op je powermeter...
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Thijs » 30 okt 2019, 02:02

De gewone legale kanalen zijn bij de Jackson II de A band
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Ernst » 01 nov 2019, 19:02

Ik denk dat we met de opmerking van Thijs er wel zullen zijn Als je hem op de A band zet dat alles gewoon ok is
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Wimpie » 02 nov 2019, 16:40

Ernst schreef:rotte antenneaansluiting (in het chassisdeel ) is n.v.t. daar de swr de antenne meet en niet de bak... zou je geen verbinding hebben dan zie je ook geen uitslag op je powermeter...


Ik was in de veronderstelling dat hij van de ingebouwde SWR meters gebruik maakte. Als een losse SWR meter gebruikt wordt is een rot chassisdeel of slechte connectie inderdaad niet van toepassing en zal het probleem inmiddels wel opgelost zijn zoals thijs ook aangeeft.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Ernst » 02 nov 2019, 21:07

Ik was in de veronderstelling dat hij van de ingebouwde SWR meters gebruik maakte

Daar had ikzelf ook niet aan gedacht maar gezien de context van de vraagsteller ging ik er van uit dat het een externe s-meter betreft
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Richardj » 04 nov 2019, 21:48

de bak is inmiddels nagekeken en herstelt. swr met externe meter is rond de 2, moet hem nog even wat beter afregelen. hij staat nu op de a band. maar de bak klinkt erg onduidelijk met wat ruis.
Richardj
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 feb 2017, 07:40

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Wimpie » 05 nov 2019, 01:07

Nu ben ik toch wel benieuwd naar de reden van de slechte SWR, vooral vanwege "nagekeken en hersteld'.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Ernst » 05 nov 2019, 20:34

Nu ben ik toch wel benieuwd naar de reden van de slechte SWR, vooral vanwege "nagekeken en hersteld'.


Ik ook
Gezien het vage antwoord denk ik dat de radio niks mankeert wat van invloed is op de swr.

Wellicht een oeliboelie swr meter die sneller een slechte swr aangeeft bij hoger vermogen.

En uit de opmerking dat de bak nu op band A staat lijkt dat de gebruiker nog kennis moet vergaten mbt het gebruik van deze bak

maar de bak klinkt erg onduidelijk met wat ruis.


fine en coarse knop op 12 uur zetten en verder zullen er weinig gebruikers in de buurt zittern
op ssb klinkt het al snel op eenden gekwaak als er niet in getuned word met de clearfire
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Richardj » 07 nov 2019, 21:07

Ik heb de Jackson in de vrachtauto, icm met een firestick fg-x648 ngp. In de bak zat achter een veertje vast of zoiets. Dit is herstelt en de bak is terplekke gecontroleerd waar ik bij was en deed het toen prima.
Ik heb met de f knop de bak op a gezet. Als ik zend hoort men mij slecht en ik ontvang met ruis de ander. Ik heb altijd een Johnson 2 gehad en moet bekennen dat deze bak mij nog wat onbekend is. Dit is hoe ik het probleem het beste kan beschrijven....
Richardj
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 feb 2017, 07:40

Re: jackson 2 swr probleem

Berichtdoor Wimpie » 07 nov 2019, 23:33

Ik ben niet zo'n fan van no-ground plane (NGP) antennes. Kun je echt nergens veel metaal vinden waar je een "gewone" mobiele spriet op kwijt kunt? Reden: de kabelmantel is de grounplane, en maakt deel uit van je antenne. Je wilt je vermogen in de lucht hebben, en niet in de cabine of andere plek waar de kabel langs loopt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten