Mening over pyloon

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mening over pyloon

Berichtdoor CB-Rik » 07 apr 2021, 20:43

Ik kan voor een zacht prijsje een pyloon kopen.
Hij is 6 meter hoog en je moet hem stabiliseren met spankabels. Het is dus GEEN zelfdragende.
Mijn vraag is nu of die stabiel genoeg is om een Avanti Sigma 2 te dragen.

[url][url=https://ibb.co/TqDj5hk]Afbeelding[/url][/url]
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: Mening over pyloon

Berichtdoor Wimpie » 08 apr 2021, 13:10

Ik ben benieuwd wat jij bedoeld met spankabel (ik neem aan dat wat in NL tuien wordt genoemd). 100% met je eens dat dit geen pyloon is voor vrijstaand gebruik.

Ik heb zelf een jaar of 10 ook zo'n soort pyloon gehad (bij elkaar een meter of 7). Dat stond getuid en ik klom er regelmatig in. Heb je enig idee van het merk van de pyloon?

Hij lijkt er goed uit te zien. Bekijk heel goed of alle lassen nog intact zijn. Als bijvoorbeeld in de top een las waar de drie buizen op de pijp zitten niet goed meer is, is gaat het echt stuk met een lange antenne erop (vanwege het buigmoment dat zo'n lange spriet uitoefent). Ik heb bij ons in de buurt aardig wat van zulk soort TV-antenne pylonen zien staan met spriet CB antennes erop. Veel van de pylonen kwamen vrij toen de buitenantennes voor TV naar beneden gingen vanwege overgang op kabeltelevisie.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Mening over pyloon

Berichtdoor CB-Rik » 08 apr 2021, 13:50

Met spankabel bedoel ik idd tuien ...
Ik ga binnenkort is ter plaatse kijken maar wou eerst zeker zijn of hij wel een Sigma 2 kan dragen.
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: Mening over pyloon

Berichtdoor Wimpie » 08 apr 2021, 13:57

Ik hoop dat er nog wat meer mensen reageren. Als je hem alleen bovenin gaat tuinen, en er in gaat klimmen/werken, is het zwakke punt de verbinding tussen de twee delen. Ik kan op foto niet zien hoe die is.

Even ter vermaak:
https://wilmulder.nl/
Zo te zien niet de meest slanke persoon die boven in die pyloon staat.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Mening over pyloon

Berichtdoor CB-Rik » 09 apr 2021, 14:33

Beide elementen worden blijkbaar met 3 buisjes en bijhorende aandraaibouten aan elkaar gehouden ...
Mmmh ... ik vind dat niet echt betrouwbaar ...


[url][url=https://imgbb.com/]Afbeelding[/url]
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: Mening over pyloon

Berichtdoor Wimpie » 09 apr 2021, 16:31

Hallo Rik,

Veel mensen zullen zeggen prima, het heeft altijd zo gewerkt. Ik ben niet bij met die constructie. Veel liever zie ik twee boutjes per kant (dus totaal 4 op een stukje buis).

Een andere optie is natuurlijk tuien op twee hoogtes, maar dat vind ik voor 6 m vanaf de grond wat overdreven. Dit ook vanwege het visuele aspect.

Ik ben een keer in zo'n soort pyloon geweest (maar dan dikker) waarbij ik de delen letterlijk naar elkaar toe heb gespannen met touw. Ze konden dan nooit van elkaar komen al zou de las (waar het moertje mee vast zit) het begeven.

Het kan zijn dat ik weer tegen zoiets aanloop, en wellicht gaat het dan op dezelfde manier als ik de koppelingen niet vertrouw, of afzien van de klus natuurlijk.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Mening over pyloon

Berichtdoor CB-Rik » 09 apr 2021, 16:41

Wimpie schreef:
Veel mensen zullen zeggen prima, het heeft altijd zo gewerkt. Ik ben niet bij met die constructie. Veel liever zie ik twee boutjes per kant (dus totaal 4 op een stukje buis).


Ik ben een beetje van dezelfde mening ... Nog beter zou zijn een bout er helemaal door en borgen met en moer.
Had even het idee om die zelf door te boren maar dan verzwak ik waarschijnlijk de pyloon zelf.

Ik denk dat ik de pyloon bij de verkoper ga laten en verder uitkijken naar iets anders.
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: Mening over pyloon

Berichtdoor jcva » 09 apr 2021, 22:14

Als deze pyloon 6M is dan zul je hem op 2 niveau's moeten tuien.
Je begint net het onderste deel recht op te zetten, meestal stonden ze op de nokbalk vastgeschroefd met een speciale voet. De 1e tuilaag komt dan net onder pijpjes waar je het 2e deel mee koppelt (bij de bovenste driehoek in de mast)
Dan het 2e deel er op en deze weer tuien net onder de top.
Doe je het goed met de juiste materialen dan staat het als een huis.
Alleen bovenin tuien is vragen om ellende, is gevaarlijk met inklimmen maar met een beetje top last zijn hij bij harde wind breken op de koppeling tussen de 2 delen, of je nu deze busjes gebruikt of busjes met meerdere boutbevestigingen.
Met een bout er door verzwak je de constructie.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Mening over pyloon

Berichtdoor Wimpie » 10 apr 2021, 00:26

Ik merk dat ik een (foute) veronderstelling heb gedaan.

Komt deze mast op de grond te staan, of op een plat of hellend dak (in verband met de windbelasting)?

Als je op twee niveaus tuien plaatst, is één boutje per poot prima. Door de tuien op twee niveaus, kunnen de pyloondelen niet knikken (zelfs al zouden de boutjes los zitten). Eens met JCVA, liever niet door de de pyloon heen boren.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten