wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2019

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2019

Berichtdoor 19WVO56 Zeehond » 30 aug 2021, 14:03

Ik vroeg me af valt een 27mc bakkie onder de term mobiel elektronisch apparaat?

hier voor de geen die het leuk vindt de tekst uit het staatsblad over artikel rvv art 61a.

Mobiel elektronisch apparaat
De afgelopen jaren is het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer enorm toegenomen. De mobiele telefoons zijn tegenwoordig kleine computers waarmee naast telefoneren ook op andere wijze kan worden gecommuniceerd. Het gebruik ervan in het verkeer leidt af van de rijtaak en kan daarmee de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Naast mobiele telefoons worden er tegenwoordig bovendien veel soortgelijke apparaten gebruikt in het verkeer, zoals mobiele navigatieapparaten, tabletcomputers en laptops. Omdat dergelijke apparaten net zozeer afleidend zijn, is het noodzakelijk de verbodsbepaling zodanig te wijzigen dat voortaan alle «mobiele elektronische apparaten» onder het verbod vallen. Met het oog op de toekomstbestendigheid is voor deze algemene term gekozen.

Met de term «mobiel elektronisch apparaat» wordt een deelverzameling aangeduid van wat in het strafrecht «geautomatiseerd werk» wordt genoemd (artikel 80sexies Wetboek van Strafrecht): een inrichting die bestemd is om langs elektronische weg gegevens op te slaan, te verwerken en over te dragen. Met de term «mobiel elektronisch apparaat» wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de tekst van het huidige verbod. Daarnaast past deze omschrijving beter dan de term «mobiel geautomatiseerd werk» bij het uitgangspunt dat het RVV 1990 zo toegankelijk en eenvoudig mogelijk is geschreven.

De term «mobiel elektronisch apparaat» is dus ruimer dan de huidige term «mobiele telefoon». Onder de nieuwe term vallen in ieder geval alle mobiele telefoons. Ook tabletcomputers, digitale foto- en videocamera’s, e-readers, laptops, mobiele navigatieapparaten, mobiele televisies en mediaspelers met een video- of audiofunctie vallen er in ieder geval onder, ook indien deze apparaten met snoeren en kabels zijn verbonden aan het voertuig.

Smartwatches vallen ook onder het begrip mobiel elektronisch apparaat. Het om je pols dragen van dergelijke apparatuur valt echter niet onder het begrip «vasthouden». Dit geldt ook voor andere apparatuur die bedoeld is om op of aan het lichaam gedragen te worden. Ook zulke apparatuur, als die inderdaad op of aan het lichaam gedragen wordt, wordt niet vastgehouden in de zin van artikel 61a RVV. Evenmin is er sprake van vasthouden als iemand incidenteel een mobiel elektronisch apparaat bedient via een knopje aan een snoer. [size=150]De spreeksleutel (PTT) van een in het voertuig ingebouwde mobilofoon of 27MC-bakkie valt niet onder de term mobiel elektronisch apparaat.[/size] dit uit het staatsblad van 28-06-2019.

word je aangehouden en beboet vecht het aan let wel op bak moet ingebouwd zijn anders heb je geen poot om op te staan.

groet de 19WVO56 (Zeehond)
Avatar gebruiker
19WVO56 Zeehond
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 30 apr 2019, 11:37
Woonplaats: Amsterdam

Re: wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2

Berichtdoor Toontje » 30 aug 2021, 20:51

Wat je dus eigenlijk zegt/beweert is dat het aankomt op de interpretatie van het woord 'ingebouwd' en zou er dus een situatie kunnen zijn dat mijn setje dat in het bagagenetje achter op de bestuurdersstoel hangt, aangesloten is op een losse batterij die achter de bestuurdersstoel op de bodem staat en aangesloten is op een antenne die met een magneetvoet op het dak staat als niet 'ingebouwd' wordt beschouwd?

Bij een porto heb ik (een beetje) beeld, maar mijn geval is in mijn ogen zonder enige vorm van discussie volledig legaal.

Heb je zelf ervaring met dit geval (of ken je mensen die op dit punt een bezwaar hebben verloren)? Ik zou graag jurisprudentie hierover lezen, dus als je uitspraken kent dan hou ik mij aanbevolen.
Toontje
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 23 dec 2016, 16:24
Woonplaats: Midden vh land

Re: wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2

Berichtdoor Snof » 30 aug 2021, 20:57

Allemaal leuk maar als ze het dan op artikel 5 Wegenverkeerswet gooien ben je toch de klos.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2

Berichtdoor Paula Bean » 01 sep 2021, 12:03

En dat artikel zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2

Berichtdoor 19WVO56 Zeehond » 01 sep 2021, 12:11

Ik zette dit artikel op het forumneer en je kan er mee doen wat je wil, het was alleen maar informatie. En als je meer met je bakkie bezig bent dan met het rijden terecht dat je beboet word, want dan ben je een gevaar op de weg.
Avatar gebruiker
19WVO56 Zeehond
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 30 apr 2019, 11:37
Woonplaats: Amsterdam

Re: wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 sep 2021, 17:18

19WVO56 Zeehond schreef:Ik zette dit artikel op het forumneer en je kan er mee doen wat je wil, het was alleen maar informatie. En als je meer met je bakkie bezig bent dan met het rijden terecht dat je beboet word, want dan ben je een gevaar op de weg.

Klopt. Zo was er in de jaren 90 een man hier in de buurt die een auto en een bakje had.
Soms vergat hij dat hij aan het autorijden was, en dan slingerde hij op een twee baans weg op de brug heen en weer.
Daar was het achterliggende verkeer niet zo blij mee.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2

Berichtdoor Paula Bean » 01 sep 2021, 17:59

19-DT-170 schreef:Daar was het achterliggende verkeer niet zo blij mee.


Het tegemoetkomende verkeer wellicht nog veel minder :shock:
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 sep 2021, 18:01

Paula Bean schreef:
19-DT-170 schreef:Daar was het achterliggende verkeer niet zo blij mee.

Het tegemoetkomende verkeer wellicht nog veel minder :shock:

Sorry ik heb mij verkeerd uitgedrukt. :-)
Het waren twee banen in één richting, dan een vangruil, en dan twee banen in tegengestelde richting.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: wetgeving tav mobilofoon / 27mc bakkie rvv art 61a per 2

Berichtdoor Paula Bean » 01 sep 2021, 20:27

Ah, ik heb dat ook eens meegemaakt, een vrachtwagen met oplegger vlak voor me die begon te scharen. Het was in sneeuwcondities. Enorme dreunen tegen de vangrail aan, uiteindelijk wist de chauffeur zijn truck te stabiliseren. Spannend!
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33


Keer terug naar CBers onderweg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten