Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 02 dec 2012, 20:31

Na 2 dagen wat hobby-en en obstakels te lijf gaan, heb ik inmiddels een AX.25 NetRom node / IP gateway draaien op basis van een Raspberry Pi i.c.m. de Debian port voor de ARM. Nu nog BBS software erbij draaien en de stroomvretende PC kan uit! :D

De ingrediënten:
- 1x Raspberry Pi rev. 2 (512MB)
- 1x 5V microUSB voeding (1000mA)
- 1x SDHC kaartje van 4GB
- 1x USB <-> serial converter
- 1x Wireless Nano USB

Lekker eenvoudige opzet! Stroomkabeltje erin, netwerk verbonden via WiFi, en een PK-88 aan de USB <-> serial converter en klaar is Kees.

Best leuk om de diverse software die ervoor nodig is op zo'n klein apparaatje werkend te krijgen ondanks deze een ARM CPU heeft. In 1e instantie nog wel tegen enkele NetRom gerelateerde probleem aan gelopen, maar ach.. Had ik niet verwacht dat dit zonder drempeltje of handmatige compilaties zou lukken.

Momenteel heb ik deze op kan. 24 FM (27.235MHz) actief staan op call NL9VKL-2 en is hij ook via AXIP/UDP te bereiken (NL9VKL-2 is vooralsnog via NL5VKL gelinkt aan NL5SNK). Later deze week eens aan de slag met een web-interfaceje, telnet/SSH login etc. etc.

Gr. Dave
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor vincenttor » 02 dec 2012, 21:25

zijn idd leuke bordjes,
wilde er een ftp server van maken heb een mooie 10gbit aansluiting in een datacenter voor noppes ;)
Maar wacht nog even op de iets meer uitgebreide versie van de raspberry of een concurrent met een goed werkende sata aansluiting,.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 03 dec 2012, 18:23

De Raspberry Pi komt vooralsnog alleen met 10/100Mbit. Voor file-sharing ook daarom niet echt geschikt.

Maar er zijn genoeg alternatieven om dat wel goed voor elkaar te krijgen. Je praat dan meestal wel over een veelvoud van de prijs van een Raspberry.

Voor de paar euro's dat een Pi kost werkelijk een geweldig apparaatje (en initiatief) waarmee je leuke dingen kunt doen i.c.m. packet-radio. Een gemiddeld draadloos toetsenbord is nog duurder tegenwoordig... :?
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor cb1gwn » 03 dec 2012, 19:32

De meeste home NAS servertjes hebben een 10/100mbits poort.....
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 03 dec 2012, 20:10

In het goedkopere segment wel ja, maar de NASjes met een gbit aansluiting worden ook steeds meer main-stream in de huizen.
En als je dan zoals Vincent in een datacenter een 10Gbit lijntje ter beschikking hebt ga je daar natuurlijk geen home NAS met 10/100mbit aansluiting plaatsen, naast het feit dit vaak simpelweg niet mag/kan omdat het niet voldoet aan het '19" verhaal'...
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 03 dec 2012, 22:08

Inmiddels ook aan het pogen om F6FBB aan de praat te krijgen (LinFBB 7.04j). Gaat ook niet helemaal zonder slag of stoot, her en der zijn er wel de nodige aanpassingen in de source nodig om het geheel door de 9 jaar jongere compiler goed te laten compileren.

Ben er bijna... Wordt vervolgd.
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 03 dec 2012, 23:11

Na wat Googlen kom ik toch nog een recentere versie met diverse bugfixes tegen (705c9). Ga toch die maar eens even compilen... De zojuist gecompileerde versie draait wel, maar CPU gebruik is nogal aan de hoge kant. Bugje schijnt in die recentere versie opgelost te zijn.

Ben benieuwd.
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 04 dec 2012, 00:28

Hoppa!! FBB draait inmiddels ook op de Raspberry Pi.

Deze week nog e.a. finetunen etc. en dan kan deze 24/7 gaan draaien i.p.v. een PC-tje. Nog eventjes langs elkaar draaien. :wink:
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor CB2SNK » 09 dec 2012, 22:52

super vet Dave.
Ik ga er ook eens mee rotzooien zodra ik een raspberry heb.
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor Atvgek » 12 dec 2012, 16:08

Is het mogelijk om een copy van jou sd card op bv torrent site terzetten bv kat.ph zodat ik en nog veel packeters er gebruik van kunnen maken bv jou call nl1klv met paswrd en inlog
Lijkt mij ook cool en in kampen en bovenkaspel en Lelystad laat het even weten mijn email is rtamminga@me.com
Atvgek
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 dec 2012, 17:52

@Atvgek Het is ook cool als je je even voorstelt.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 12 dec 2012, 19:22

Helaas Atvgek, mijn huidige image ga ik niet op een torrent site zetten.

De huidige configuratie bevat niet veel, maar genoeg 'gevoelige' informatie van mijn eigen netwerk e.d. om deze niet te verspreiden, zeker niet via torrent. Er zit b.v. een wifi key in omdat de Raspberry via wifi met mijn netwerk en de rest van de wereld babbelt. En zo nog wel een aantal van die dingen die ik niet 'op straat' ga leggen. Daarnaast heb ik er nog enkele andere zaken op draaien die voor een publieke image voor packetradio doeleinden niet nodig zijn.

Omdat ik dit verzoek ook reeds van enkele andere mensen heb gehad ga ik mogelijk wel:
- De huidige image kopieëren en de gevoelige info + enkele applicaties eruit halen.
- Een nieuwe image aanmaken.

Eerst het spul maar eens helemaal naar wens laten draaien en dan kijk ik weer verder. :wink:

Had ik overigens de link naar Raspberry al geplaatst? Volgens mij niet, dus bij deze: http://axip.daveshobbyhoekje.nl:89
Binnenkort kun je als het goed is/komt ook o.a. webbased telnetten met dat ding. :D

Gr. Dave
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor NL1CAT » 23 dec 2012, 21:25

De nic in de Raspberry zit intern aan de usb gefabriekt en is niet echt super ... je belast de cpu er ook mee
Wel leuk dat er weer een linux georienteerd packeteer bij is.
NL1CAT
 

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 24 dec 2012, 10:29

Klopt... Maar daar heb je zeker met dit doel totaal geen last van of problemen mee. Werkt perfect zonder enkel probleem met de NIC of performance van het apparaatje.

Ik heb hier de onboard NIC momenteel niet (meer) in gebruik, gebruik een ini-mini USB wifi dongle. Throughput performance heb ik niet nodig, wel een stabiel geheel met zo min mogelijk kabels. :wink:

Gr. Dave
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Re: Experiment: Raspberry Pi based node/gateway

Berichtdoor nl1vkl » 08 aug 2013, 16:48

En de Raspberry Pi based node/gateway en BBS is weer QRV @ 27.235 Mhz FM.
Ik had deze Raspberry Pi eventjes nodig voor een ander projectje. Toch 1 dezer dagen maar eens 1 bij bestellen. :)
Dave - NL1VKL @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NL3VKL/NL5VKL CB DX AX.25 Gateway - QRV @ 27.235 Mhz FM / 1200bps - https://nl5vkl.mijndingen.nl
nl1vkl
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 22 sep 2012, 13:58

Volgende

Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten