D-Star op 27MHz

Alles over packetradio en digimodes op de 27MHz

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

D-Star op 27MHz

Berichtdoor Arnold (CQ27) » 10 jan 2014, 11:07

Al een tijdje gebruik ik het nieuwe wonderdoosje van Icom, de IC-7100 en het gebruik van
D-star behoort nu ook tot de mogelijkheden.
Ik heb me nooit verdiept in deze materie dus toen een bevriende amateur op bezoek was kwam D-Star ter sprake en demonstreerde hij het gebruik hiervan.
Er gaat een wereld voor me open want ik woon hartje stad en heb enorm veel last van allerlei soorten (PLC) storingen en het werken met D-Star blijkt volkomen stil en vrij van alle QRM.
Stations die op SSB nauwelijks waarneembaar zijn of sterk in de ruis zitten komen via D-Star kristalhelder binnen. :lol:

Ongekende mogelijkheden dus maar zoals gezegd voor mij (tot dusver) nog volkomen onbekend terrein.
Mijn vraag is het volgende; zijn er forumleden die al ervaringen hebben met het gebruik van D-Star op 27MHz?
Wat zijn je ervaringen?
Bestaan er al netwerken/rondes voor D-Star op 27MHz?
Op amateurbanden maakt men gebruik van D-Star repeaters en hotspots.
Is dit ook al ergens voor CB in gebruik?
Wie wil eens proberen via D-Star contact te maken op een bepaalde tijd en frequentie?

Kortom alles is welkom want ik ben volkomen digibeet voor wat betreft het gebruik van digitale communicatie.
Ik ben reuze benieuwd naar je ervaringen

Wellicht plaats ik dit in de verkeerde categorie want kan niet echt een goede plek vinden maar dan zal Remco of Thijs het wel verplaatsen.
Arnold (CQ27)
 

Re: D-Star op 27MHz

Berichtdoor Rene » 02 maart 2014, 11:27

Voor zover ik weet word het op de 27mc niet gebruikt en zullen er dus ook geen netwerken / hotspots zijn....
Zou je wel op kunnen zetten maar dan moet de animo er wel zijn natuurlijk...anderzijds is de aanschaf van d-star spullen niet zo goedkoop...

Overigens heb ik wel eens een demootje gehad van iemand die zich er mee bezig houd , het heeft mijn interesse in elk geval niet..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: D-Star op 27MHz

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 maart 2014, 17:34

Als er al D-Star op 27MC wordt gedaan, kun je er op rekenen dat het Agentschap Telecom dat er direct als eerste
uitfiltert; er is voor CB nog helemaal geen legaal spul te krijgen wbt D-Star, DMR, ed.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: D-Star op 27MHz

Berichtdoor Rene » 04 maart 2014, 22:27

Inderdaad...denk ook dat het niet legaal is trouwens...
Met een gewone bak kun je ook geen d-star doen omdat het de nodige aanpassingen vereist in het fm gedeelte..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen


Keer terug naar Digimodes (Packetradio, PSK, RTTY, ROS, etc)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten