Vraag: Standaard MARC PTT uitbreiden met AM

Voor all je vragen waar een soldeerbout of schroevendraaier aan te pas komt.
Heb je leuke apparatuur zelf gebouwd, show ze hier!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vraag: Standaard MARC PTT uitbreiden met AM

Berichtdoor 13WO03 » 19 sep 2021, 01:25

Zoals de kop al zegt ben ik benieuwd of het technisch een beetje te doen is om op een oud FM trx nog AM toe te voegen. Ik ga dan uit van de veel gebruikte Cybernetprinten zoals de vele oude merken gebruikten (Hy-com, Skyline, Audio Sonic enz). Is dit een grote ingreep of valt het wel mee? Door mijn onervarenheid heb ik geen drempel om ergens een soldeerbout in te steken, mits het maar duidelijk uitgelegd wordt :D
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF

Re: Vraag: Standaard MARC PTT uitbreiden met AM

Berichtdoor Snof » 19 sep 2021, 13:20

Meestal wilde men FM erbij, of meer kanalen.
http://www.pttmarc.nl/Schema.html
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Vraag: Standaard MARC PTT uitbreiden met AM

Berichtdoor Wimpie » 19 sep 2021, 15:22

Ja, theoretissch kan het, maar praktisch heb ik mijn bedenkingen. Je kunt beter een EU bakkie kopen met AM en FM erin.

Het is een behoorlijke ingreep
Aan de RX kant moet er een AM middenfrequent bij gebouwd worden met demodulator en omschakeling voor de keuze AM/FM. Het is dus niet ergens een componentje bij solderen.

Aan de TX kant moet er een AM modulator bij. Dat kan op diverse manieren (collectormodulatie in de eindtrap, of eindtrap ombouwen naar lineair en dan op kleinsignaalniveau AM maken). Het draaggolfvermogen met de bestaande transistor wordt laag (<200 mW), daar je anders de AM PEP niet gaat halen. Bij AM is het piekvermogen tegen de 4 keer zo groot als het draaggolfvermogen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraag: Standaard MARC PTT uitbreiden met AM

Berichtdoor jcva » 19 sep 2021, 17:27

Aan de RX kant moet er een AM middenfrequent bij gebouwd worden met demodulator en omschakeling voor de keuze AM/FM. Het is dus niet ergens een componentje bij solderen.


Hoe zie je dat Wimpie? de meeste (alle) cybernet doosjes hebben een middenfrequent van 455Khz, daar is de FM demodulator aangesloten.
Op dat punt moet je ook wat met het AM verhaal kunnen doen. Diodedetectie oid.
Of op het 1e middenfrequent van 10.7Mhz.
Het kan, zinvol, nee. Economisch verantwoord: nee.

Zendend is haast nog meer werk.
Ook daar kan het maar ook hier niet zinvol.
Met een sloper FM 22 kanalendoos een Cybernet am bak ombouwen naar FM is dan nog simpeler.

Als je weet wat je doet en voldoende technische kennis hebt dan is het wel mogelijk maar zoals Wimpie ook al zegt: Het is dus niet ergens een componentje bij solderen.

Lees ik het bericht van de topic starter dan onderschrijf ik ook Wimpie in deze: Je kunt beter een EU bakkie kopen met AM en FM erin.

Nu moet ik zeggen dat er misschien uitzonderingen zijn, ik heb een Alan 48 plus liggen, deze is 400 kanalen FM. Daar is ook een AM/ FM versie van en er zijn modulatietrafo's geweest voor ombouw.
En er moeten wat jumpers om gesoldeerd worden, dan zou het moeten kunnen maar feitelijk is zo'n bakkie al voorbereid.

Joop
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Vraag: Standaard MARC PTT uitbreiden met AM

Berichtdoor Wimpie » 19 sep 2021, 17:57

@JCVA:
Klopt, je pakt het signaal af na het 455 kHz MF filter, evnetueel na wat IF versterkertrappen, maar voor de FM demodulatorchip. In de FM demodulatorchip zit ook de limiter (die alle AM informatie weghaalt). Het is al weer lang geleden, maar de chip die de FM demodulatie doet, kan alleen FM (AN240 in mijn oude Amroh 707 geloof ik), vandaar dat ik roeptoeter dat er het nodige bijgebouwd moet worden.

Als ik het zou moeten doen, zou ik het als eerste proberen op het RF signaal dat gelijkgericht wordt t.b.v. de S-meter. Wellicht dat daar nog het nodige AM op zit (even uitgaande van de print die in een Amroh bakkie zit met een PLL 08A).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vraag: Standaard MARC PTT uitbreiden met AM

Berichtdoor 13WO03 » 25 sep 2021, 00:18

Oke dus als ik het goed begrijp is rx wel mogelijk, tx is een ander verhaal.

Maar onder de streep is het in het geheel niet eenvoudig. Ik bedank mij voor jullie tips en uitleg.
Ik begrijp dat het niet zo 123 gedaan is en begin er maar niet aan.
Als het een haalbare kaart was knutselde ik zo een radio wel om, maar als ik hem daarmee wellicht de nek om draai is het ook weer jammer.

Groet Hans
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF


Keer terug naar Techniek & Zelfbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten